Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Bilimsel Süreç Becerileri Ve Motivasyonları Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYTÜL DAMLA TEKİN

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

Bu araştırmada; “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması” konularının öğretiminde Probleme Dayalı Öğrenme yaklaşımının, yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, bilimsel süreç becerileri ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada karma model uygulanmış ve aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması konularının öğretiminde, PDÖ yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin akademik başarıları arasında anlamlı bir fark var mıdır?” 2. Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması konularının öğretiminde, PDÖ yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri arasında anlamlı bir fark var mıdır?” 3. Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması konularının öğretiminde, PDÖ yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” ve güncel öğretim programının uygulandığı “Kontrol Grubu” öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları arasında anlamlı bir fark var mıdır?” 4. Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğurulması konularının öğretiminde, PDÖ yaklaşımının uygulandığı “Deney Grubu” öğrencilerinin uygulamaya ilişkin görüşleri nelerdir? Araştırmanın örneklemini, İstanbul’un Başakşehir ilçesine bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 23’ü deney, 23’ü kontrol grubunda olmak üzere toplam 46 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol grubunda dersler programın önerdiği yapılandırmacı yaklaşım yöntem ve teknikleriyle işlenirken, deney grubunda Probleme Dayalı Öğrenme yöntemi kapsamında problem senaryoları ile işlenmiştir. Dersler, 4 hafta süresince araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmada kullanılan ölçekler, “Bilimsel Süreç Beceri Testi”; “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği”ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Akademik Başarı Testi”dir. Bu ölçeklerin yanı sıra, deney grubu öğrencilerinin uygulama hakkındaki görüşlerini almak adına “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde, uygulama öncesinde denklik sağlamak amacıyla, deney ve kontrol grubu öğrencilerine bilimsel süreç becerileri testi ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Akademik başarı açısından denklik karne notları ile sağlanmıştır. Uygulama sonunda her iki gruba da bilimsel süreç becerileri testi, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği ve akademik başarı testi son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile ders işlenen deney grubu ve yapılandırmacı yaklaşım ile ders işlenen kontrol grubu öğrencileri arasında bilimsel süreç becerileri, motivasyon ve akademik başarı yönünden anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Ancak bilimsel süreç becerileri testi ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeğine bakıldığında deney grubunun kendi içinde anlamlı bir fark oluşturduğu gözlenmiştir. Kontrol grubunda ise, ortalama açısından yükselme gözlenmiş ancak bu yükselme anlamlı bir fark oluşturmamıştır. -------------------- In this study; The effect of Problem Based Learning approach on the academic achievement, scientific process skills and motivation of science learning of seventh grade students in the teaching of “Reflection and Absorption of Light in Mirrors” subjects was examined. The mixed model was applied and the answers to the following questions were sought: 1. Is there a significant difference between the academic achievement “Teaching Reflection and Light Absorption in Mirrors”, “the Experimental Group” for which the PBL approach is applied and the “Control Group” students of the current curriculum. 2. Is there a significant difference between the scıentıfıc process skılls “Teaching Reflection and Light Absorption in Mirrors”, “the Experimental Group” for which the PBL approach is applied and the “Control Group” students of the current curriculum. 3. Is there a significant difference between the motivations for science learning “Teaching Reflection and Light Absorption in Mirrors”, “the Experimental Group” for which the PBL approach is applied and the “Control Group” students of the current curriculum. 4. What are the opinions of the ın Experimental Group students who applied the PBL approach in the teaching of Reflection and Light Absorption in Mirrors? The sample of the study consisted of 46 students, 23 of whom were in the control group and 23 of them were studying in a secondary school in Basaksehir, Istanbul. In the control group, while the courses were taught by the method and techniques of the constructivist approach suggested by the program, the problem group was covered by the Problem Based Learning method in the experimental group. The lessons were conducted by the researcher for 4 weeks. The scales used in the study were, "Scientific Process Skill Test" “Motivation Scale for Science Learning” and "Academic Achievement Test" prepared by the researcher. In addition to these scales, "Semi-Structured Interview Form" was applied to get the opinions of experimental group students about the practice. In the analysis of the data obtained from the study, "the scientific process skills test" and "the motivation scale for science learning" were applied as a pretest to the experimental and control group students in order to provide equivalence before the application. In terms of academic achievement, equivalence scorecards are provided. At the end of the study, "scientific process skills test", "motivation scale for science learning" and "academic achievement test" were applied to both groups. The data obtained were analyzed using a statistical program. The findings of the study are as follows: No significant difference was found between the experimental group and problem-based learning group and the constructivist and control group students in terms of scientific process skills, motivation and academic achievement. However, when the scientific process skills test and the motivation scale for learning science were examined, it was observed that the experiment group made a significant difference in itself. In the control group, mean increase was observed, but this increase did not make a significant difference.