Günümüz sanatı ve disiplinlerarasılık bağlamında Kırmızı Oda : Sekanslar


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çağrı Saray

Danışman: MÜRTEZA FİDAN

Özet:

2004’de gerçekleştirmiş olduğum Kırmızı Oda adlı yapıt, çalışmalarına 2006’da başladığım ve 2007’de sonlandırdığım “Kırmızı Oda: Sekanslar” adlı yapıtın ortaya çıkması için zemin hazırlamıştır. Kırmızı Oda: Sekanslar adlı yapıt, günümüz sanatının disiplinlerarası yapısı bağlamında sinematografik yapıya işaret eden bir enstalasyon olarak tanımlanabilir. Yapıtın hareketli görüntü (sinema) ve durağan görüntü (fotoğraf, resim) arasındaki ilişki üzerinden anlatısal/kurgusal olana dair taşıdığı referanslar, sinemayı hem bağımsız bir sanat disiplini olarak hem de günümüz sanatının mediumlarından biri olarak incelememiz gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu araştırma sürecinde durağan görüntünün; öncelikle resmin ve fotoğrafın ve hareketli görüntünün; sinemanın gelişim süreçleri ve aralarındaki hem teknik hem de disiplinlerarasılık bağlamında içerik ilişkileri incelenmektedir. Bu süreç, bizi kaçınılmaz biçimde sinemanın kökenine, gelişim sürecine ve felsefe ile ilişkisine yaklaştırmaktadır. Hem bir endüstri olarak hem de sanatsal/özgün bir mecra olarak düşünebileceğimiz çizgi roman ise, anlatısal yapısı bağlamında sinema ile birlikte düşünebileceğimiz bir kaynak olarak karşımıza çıkmaktadır. Kırmızı Oda: Sekanslar adlı yapıta dair çözümlemeler, sinemayı günümüz sanatı bağlamında bir medium olarak yeniden önerirken, hem tüm bu disiplinler arasındaki organik bağa ve günümüz sanatını tarif etmemizi de sağlayacak olan disiplinlerarasılık kavramına ışık tutuyor hem de üretim sürecimin bir yansıması olarak bir çağdaş sanat yapıtının oluşum, üretim ve sergileme süreçlerini gözler önüne sermektedir. SUMMARY My work “Red Room: Sequences” that I have began in 2006 and finished in 2007 has been based mainly onto the work “Red Room” which has been completed by me in 2004. “Red Room: Sequences” can be defined as an installation that points to the cinematographic interdisciplinary structure of contemporary art. The work’s references about fictionary relation between moving picture (cinema) and still picture (photo, picture) are showing us the necessity to examine the cinema as an independent art discipline as well as a medium of contemporary art. During this process of research, we examine the relations of technical and interdisciplinary contents of cinema primarily as still appearance such as picture and photograph and moving picture. It is obviously unavoidable in this proces not to come closer to the roots of cinema, its evolution and its commitment with philosophy. However the comics as an industry and as a individual/artistic channel emerges as a resource that we can think with cinema together through its narrative structure. The analysis of work “Red Room: Sequences” re-recommends cinema as a media of contemporary art, at the same time it enlightens interdiscipline concept that makes easy to describe contemporary art and its interdisciplinar bonds/relations; finally it introduces the formation/creation, production and exhibition processes of an actual piece of art as a reflection my production process.