İlkokul öğretmenlerinin görsel sanatlar dersindeki üç boyutlu çalışmalara ilişkin materyal kullanımı (Sabundan heykel örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE KALKAN

Danışman: Nermin Özcan Özer

Özet:

İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ ÜÇ BOYUTLU ÇALIŞMALARA İLİŞKİN MATERYAL KULLANIMI (SABUNDAN HEYKEL ÖRNEĞİ) Bu araştırmada, ilkokul öğretmenlerinin Görsel Sanatlar dersindeki üç boyutlu çalışmalara ilişkin materyal kullanımı ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ili Çekmeköy ilçesinde görev yapan 143 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, nitel araştırma tekniklerine uygun olarak hazırlanan anket kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket ile ilkokul öğretmenlerinin Görsel Sanatlar dersinde kullandıkları teknikler, hangi çalışmalara (iki veya üç boyutlu çalışmalar) daha sık yer verdikleri, hangi çalışmalardan (iki veya üç boyutlu çalışmalar) daha çok verim aldıkları, üç boyutlu çalışmalardan hangilerini tercih ettikleri, üç boyutlu çalışmalarda hangi materyal ve teknikleri kullandıkları ve hangi amaca yönelik bu çalışmaları yaptırdıkları ile “heykel” çalışması yaptırıyorlarsa hangi materyalleri tercih ettikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ankette yer alan açık uçlu sorular ile, öğretmenlerin üç boyutlu çalışmalar ile ilgili görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler frekans ve yüzde analizi ile çözümlenmiştir. Veri toplama aracında yer alan açık uçlu soruların çözümlenmesinde, “İçerik Analizi” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokul öğretmenlerinin Görsel Sanatlar dersinde üç boyutlu çalışmalar yaptırırken materyal kullanmama nedenleri; ortamın elverişsiz olması, öğretmenin bilgi eksikliği, materyale ulaşma sorunu, ekonomik sebepler, sürenin yetersizliği, seviyeye (yaşa) uygun görülmemesi, sınıf mevcudunun fazla olması, materyalin güvenli görülmemesi, aile desteğinin olmaması, temizlik sorunu, dersin önemsiz görülmesi ve basılı kaynak yetersizliğidir. ABSTRACT PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ MATERIAL USAGE CONCERNING THREE-DIMENSIONAL WORK AT VISUAL ARTS COURSE (SOAP SCULPTURE EXAMPLE) In this research it was aimed to determine the views of primary school teachers about material usage concerning three-dimensional work at Visual Arts course. The research was organized according to survey model and qualitative research methods were used. The study group consisted of 143 primary school teachers working in Çekmeköy district of İstanbul province in 2014-2015 academic year. As data collection tool, a questionnaire prepared in accordance with qualitative research techniques was used. Via this questionnaire, techniques used by primary school teachers in Visual Arts course, to which works (two or three-dimensional work) they gave more importance, from which works (two or three-dimensional work) they took more efficiency, which of the three-dimensional works they preferred, which materials and techniques they used in three-dimensional works, for what reason they made these works and which materials they preferred to use while making “sculpture” work were tried to determine. With open-ended questions in the questionnaire, it was aimed to put forward teachers’ views on three-dimensional studies. The data obtained from this study were analyzed by frequency and percentage analysis. In order to analyze open-ended questions in the questionnaire “Content Analysis” technique was used. According to findings from the study, the reasons why primary teachers do not use three-dimensional works in Visual Arts course can be summarized as follows: unfavorable environment, the teacher's lack of knowledge, material access problems, economic reasons, the lack of time, inadmissibility to the level (age), crowded classes, failure to see the material secure, the lack of family support, hygiene problem, seeing the course insignificant and lack of resources.