Sekizinci sınıf öğrencilerinin tımss fen sonuçlarının 21.yy beceri düzeyleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Diker Akman

Danışman: HATİCE MERTOĞLU

Özet:

Öğrencilerin çağın bir gerekliliği olarak 21. yüzyıl becerilerine sahip olması önemlidir. Ayrıca günden güne gelişen teknoloji ile beraber matematik ve fen bilimleri alanındaki başarı daha da anlamlı bir hale gelmiştir. Bu başarıyı belirlemek amacıyla düzenlenen TIMSS uygulaması eğitim ve öğretimin iyileştirilmesine ve geliştirilmesine yardımcı olmakla birlikte ülkeler arası başarı sıralamasını da göz önüne sermektedir. Bu çalışma 2015 yılında açıklanan TIMSS sorularından elde edilen sonuçlar ile bu sonuçlarla ilişkili olan faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan üç farklı ilçeden 418 öğrenci ile bu çalışma yürütülmüştür. Betimsel nitelikte planlanan çalışmada ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Elde edilen verilerle Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleriyle veri gruplarının normallik dağılımları incelenmiştir. Veriler TIMSS 2015 sekizinci sınıf fen bilimleri başarı testi, öğrencilerin demografik bilgileri ve 21. yüzyıl becerileri ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuca göre, öğrencilerin TIMSS fen bilimleri başarısı ile 21. yüzyıl becerileri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Bunun dışında öğrencilerin TIMSS fen başarısının anne ve babalarının eğitim düzeyi, evdeki kaynak kitap sayısı, kendine ait odası olması, bilgisayar, internet ve çalışma masasına sahip olması, eğitimden beklentisi, özel fen dersi alması ve fen bilimleri ödevlerine ayırdığı süre ile ilişkisi incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. TIMSS fen başarısının üzerinde cinsiyetin ve verilen fen ödevlerinin sıklığının etkisi olmadığı tespit edilmiştir. -------------------- It is important that students have 21st century skills as a necessity of the era. In addition, success in mathematics and science has become more meaningful with developing technology day by day. The TIMSS, designed to determine this achievement, helps to enhance and improve the education and training, and also shows the success ranking among countries. This study was conducted to investigate the results obtained from announced TIMSS 2015 questions and the factors affecting this results. For this purpose, this study was conducted with 418 students from three different districts in Istanbul in 2018-2019 academic year. In this descriptive study, relational survey model was used. The normality distributions of the data groups were examined by Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests. TIMSS 2015 eighth grade science achievement test, students' demographic knowledge and 21st century skills scale are used for data collecting. According to the results of the study, there was no significant relationship between TIMSS science achievement and 21st century skills of the students. In addition, the relationship between TIMSS science achievement level and and the other factors such as parents' educational level, the number of resource books at home, having their own room, having computer, internet and work desk, expectation from education, taking private science lessons and the time allocated to science assignments were determined statistically significant. It was found that gender and frequency of science assignments had no effect on TIMSS science achievement.