Müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik ve müzikal algı düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ŞAFAK

Danışman: AYŞE SENA GÜRŞEN OTACIOĞLU

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ YETERLİK VE MÜZİKAL ALGI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Bu araştırma, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği ve Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı Lisans Programları’nda öğrenim görmekte müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik ve müzikal algı düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Pamukkale Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Tokat Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ve Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Ana Bilim Dalı Lisans Programları 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 449 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için kişisel bilgi formu, Otacıoğlu (2005) tarafından hazırlanan Müzikal Algılama Ölçeği, Diken (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Öğretmen Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının demografik özelliklerine göre müzik algı ve mesleki yeterlik algılarında; müzikal algı ve mesleki yeterlik algısı düzeylerinde farklılıklar ortaya çıkmıştır. Anahtar Sözcükler: Müzik eğitimi, mesleki yeterlik, müzik öğretmeni, yeterlik, algı, müzikal algı. ABSTRACT COMPARISON OF PROFESSIONAL COMPENTENCE AND MUSICAL PERCEPTION LEVEL OF PROSPECTIVE CANDITATES OF MUSIC INSTRUCTORS The aim of this research was, examining the differences between professional competence and musical perception of prospective candidates of music instructors. This research has been generated by 449 prospective candidates of music instructors who have been on third and final years of their studies from variety of universities; such as, Pamukkale University, Gazi University, Marmara University, Balikesir University, Canakkale Onsekiz Mart University, Tokat Gazi Osman Pasa University, Uludag University, Van Yuzuncu Yil University and Izzet Baysal Univesity.  In order to collect these data, tree major scales has been used. The first scale was a personal information form, the second one was musical perception scale which was prepared by Otacioglu (2005), the last one was professional competence scale which was translated in Turkish by Diken (2004). According to the research, there were two major conclusions. First one is, due to demography of an instruction, differences can be seen between musical perception and professional competence. Second one is professional perception and professional competence has been resulted differently. Key words:  Musical education, professional competence, music teacher, adequacy, perception, musical perception.