Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının sınıf yönetimi tutum ve inançları ile empati eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Göksu Gözcü

Danışman: Necla Tuzcuoğlu

Özet:

Bu araştırmada, okul öncesi öğretmen adayları ve okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empati eğilim düzeyleri ile sınıf yönetimi tutum ve inançları arasındaki ilişki ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma keşfedici korelasyon araştırma modelinde olup, örneklemini tabakalı örneklem yöntemiyle belirlenen, çeşitli üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği bölüm 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 545 öğrenci ve 31 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada empati eğilimi belirlemek amacıyla “Empati Eğilim Ölçeği” sınıf yönetimi tutum ve inançlarını belirlemek amacıyla “Sınıf Yönetimine İlişkin Tutum ve İnançları belirleme ölçeği”, öğretmen adayları ve okul öncesi öğretmenlerinin demografik bilgilerini tespit etmek amacıyla “Kişisel Bilgi Form”ları kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen verilerin analizinde, öğretmen adaylarının empati eğilim düzeyi ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı analiz tekniği, okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empati eğilim düzeyi ile sınıf yönetimi tutum ve inançları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Spearman Sıra Farkları Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının empati eğilim ve sınıf yönetimi becerileri incelenirken tanımlayıcı istatistiklerden (frekans, ortalama ve standart sapma) yararlanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının empati eğilim düzeyi ve sınıf yönetimi tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenirken tanımlayıcı istatistiklerden ve fark testlerinden (Bağımsız Gruplar t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis-H Testi, Mann Whitney-U testi) yararlanılmıştır. Yapılan analizler doğrultusunda, okul öncesi öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim öğretmen adaylarının empati eğilim düzeyi ile sınıf yönetimi tutum ve inançları arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının empati eğilimleri, cinsiyet, empati/iletişim konularında eğitime katılma değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, anne eğitim, baba eğitim, sınıf seviyelerine göre anlamlı bir farklılaşma olmadığı, okul öncesi öğretmen adaylarının sınıf yönetimi inanç ve tutumlarının sınıf yönetimi konusunda eğitime katılma değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, sınıf seviyesi, cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılırken, okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empati eğilim düzeyleri cinsiyet, mesleki deneyim, yaş, öğrenci sayısı, öğretmen eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık oluşturmazken empati/iletişim konusunda eğitime katılma değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin sınıf yönetimi inanç ve tutumlarının mevcut öğrenci sayısı ve sınıf yönetimi konusunda eğitime katılma durumuna göre anlamlı düzeyde bir farklılık oluştururken, cinsiyet, yaş ve mesleki deneyim değişkenine göre anlamlı bir düzeyde farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- In this research, it is aimed to examine the relationship between the empathy tendency levels and classroom management attitudes and beliefs of preschool teacher candidates and preschool education teachers according to various variables. The research is in the explorer correlatıon research model and its sampling consists of 545 students studying in the 3rd and 4th grades of preschool teaching departments of various universities and 31 preschool teachers determined with the stratified sampling method. In the research, Empathy Tendency Scale was used to determine empathy tendency, Scale for Determining Attitudes and Beliefs related to Classroom Management was used to determine the attitudes and beliefs regarding classroom management, and Personal Information Forms were used to determine the demographic information of the teacher candidates and preschool teachers. In the analysis of the data obtained in the research, Pearson's Product Moment Correlation Coefficient analysis technique was used to determine the relationship between teacher candidates' empathy tendency levels and classroom management skills and Spearman Rank Correlation Coefficient Analysis was used to determine the relationship between the preschool education teachers’ empathy tendency levels and class management attitude and beliefs. Descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) were used while analyzing the empathy tendency and classroom management skills of preschool teachers and teacher candidates. Descriptive statistics and difference tests (Independent Groups t-Test, One-Way Variance Analysis (ANOVA) and Kruskal Wallis-H Test, Mann Whitney-U Test) were used while examining the empathy tendency levels and classroom management attitudes of preschool teachers and teacher candidates according to various variables. In line with the analyses conducted, it was concluded that there was a negative and significant relationship between the empathy tendency levels of preschool teachers and preschool education teacher candidates and their attitudes and beliefs related to classroom management. While it was concluded that preschool teacher candidates' empathy tendencies significantly differentiated on gender, empathy/communication subjects according to the variable of participation in the education, there was not a significant differentiation according to mother's education, father's education, class levels, preschool teacher candidates' beliefs and attitudes related to class management significantly differentiated about class management according to the variable of participation in the education and there was not a significant differentiation according to the variables of class level and gender, it was also observed that preschool education teachers’ empathy tendency levels did not differ significantly according to gender, professional experience, age, student number, and teacher education level and they showed difference about empathy/communication according to the variable of participation in the education. It was concluded that while preschool teachers' classroom management beliefs and attitudes create a significant difference about current student number and classroom management according to the participation in education, there was no significant difference according to the variables of gender, age, and professional experience.