Fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin öğretilmesinde simülasyon ve model kullanılmasının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİZABEK MİNASLI

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ ÜNİTESİNİN ÖĞRETİLMESİNDE SİMÜLASYON VE MODEL KULLANILMASININ BAŞARIYA, KAVRAM ÖĞRENMEYE VE HATIRLAMAYA ETKİSİ Bu çalışma; öğrencilerin “Atomun Yapısı”, “Elektroların Dizilimi ve Kimyasal Özellikler”, “Kimyasal Bağ”, “Bileşikler ve Formülleri” konularının öğretiminde model ve simülasyon kullanımının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisinin olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma uygulamalı olarak yapılmış olup 7. sınıf “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesinde yer alan “Atomun Yapısı”, “Elektroların Dizilimi ve Kimyasal Özellikler”, “Kimyasal Bağ”, “Bileşikler ve Formülleri” konuları boyunca devam etmiştir. Uygulamadan önce Bilimsel Başarı Testi (BBT) ve kavram bilgisi testi uygulanmıştır. Deney 1 grubundaki dersler, geleneksel yöntemin yanında model tekniği ile işlenmiştir. Öğrenciler aktif olarak derse katılmış konu ile ilgili modelleri kendileri oluşturmuştur. Ayrıca bu modelleri anlatan posterler de hazırlamışlardır. Bunların yanı sıra hazır modeller sınıfa getirilerek öğrencilerin onları detaylı olarak incelemeleri sağlanmıştır. Deney 2 grubunda geleneksel yöntemin yanında simülasyon tekniği ile dersler yapılmıştır. Konu ile ilgili simülasyonlar öğrenciler tarafından okulun bilgisayar laboratuarında veya sınıfa getirilen bilgisayar ve projeksiyon yardımı ile yapılmıştır. Kontrol grubunda ise dersler geleneksel yöntemle yürütülmüştür. Çalışmanın sonunda bütün gruplara BBT ve kavram bilgisi testi uygulanmış; yapılan etkinliklerin başarıya ve kavram öğrenmeye etkisi değerlendirilmiştir. Çalışma bittikten 8 hafta sonra BBT ve kavram bilgisi testi tekrar verilerek uygulamanın hatırlamaya etkisi incelenmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan sonuçlar şu şekildedir: Başarı açısından gruplar incelendiğinde, model tekniği ile simülasyon tekniği arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemişken; deney tekniği ile geleneksel yöntem arasında ve simülasyon tekniği ile geleneksel yöntem arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Hatırlama açısından gruplar incelendiğinde, model tekniği ile geleneksel yöntem arasında model tekniği lehine, simülasyon tekniği ile geleneksel yöntem arasında simülasyon tekniği lehine ve simülasyon tekniği ile model tekniği arasında simülasyon tekniği lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Grupların kavram öğrenme durumları incelendiğinde, simülasyon tekniğinin, model tekniğine göre; model tekniğinin, geleneksel yönteme göre kavramsal gelişim açısından daha etkili olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarına bakılarak öneriler sunulmuştur. Yapılan araştırmanın, bu alanda yapılacak çalışmalara ışık tutacağı umut edilmektedir. Anahtar Sözcükler: Atom, model, simülasyon, başarı, kavram öğrenme. ABSTRACT THE EFFECT OF USING MODEL AND SIMULATION TEACHING TECHNIQUES ON THE ACHIVEMENT, CONCEPT LEARNING AND REMEMBERING IN THE UNIT OF STRUCTURE AND PROPERTIES OF MATTER This study is conducted to study the effects of model and simulation techniques on the achievement, concept learning and remembering of “the structure of atom”, “the arrangements of electrons and chemical properties”, “Chemical Bonding”, “Compounds and Their Formulas”. The research was made in an implementation-based manner and the implementation went on during the course of “the structure of atom”, “the arrangements of electrons and chemical properties”, “chemical bonding”, “compounds and their formulas” subjects located in “the structure and properties of matter” chapter which was studied in 7th grade program. Before implementation, a scientific achievement test and open-ended questions were given to the students. The lessons were taught by using model technique in the Experiment-1 group. Students actively engaged to the lesson by doing hand on activities. They prepared the model which are related to the issue. They also prepared posters that explained the models that they studied during the lessons. Moreover the students had the chance to examine the ready made models about atoms during the lessons. In the Experiment-2 group, the lessons were taught with simulations. The simulations about the unit were fulfilled by the students in the computer laboratory or in the classroom. In the control group, the lesson was taught in the traditional manner. At the end of the study, the scientific achievement test and open-ended questions were given to all groups and the effects of the activities on the achievement and concept learning were evaluated. The effects of the study on remembering were also examined by giving the scientific achievements test and open-ended questions 8 weeks later. The results which are reached with regard to the data of this study are: When the groups are compared corresponding to the success rates, a significant difference has been found between the two experimental groups and control group. On the other hand no significant difference is realized between the model and simulation teaching techniques. When the groups are compared corresponding to the remembering rates, a significant difference has been found between the experimental and traditional teaching techniques. Moreover it has been found that the simulation teaching technique has been more successful compared to the modeling technique. Lastly when the groups are compared corresponding to the concept learning and later remembering these concepts, it has been found that simulation technique has been more successful compared to the modeling technique; and the modeling technique has been more successful than traditional teaching techniques. Some suggestions were presented on the basis of results of the study. It is expected that this study would guide and help to the future studies in this field. Key Words: Atom, model, simulation, achievement, concept learning.