E-öğrenme araçlarının etkinliği ve bilişüstü beceri yaklaşımı uygulaması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şerif Soydan

Danışman: ÖZHAN TİNGÖY

Özet:

Anahtar Kelimeler : E-Öğrenme, E-Öğrenme Araçları, Bilişüstü, Etkileşim E-ÖĞRENME ARAÇLARININ ETKİNLİĞİ VE BİLİŞÜSTÜ BECERİ YAKLAŞIMI UYGULAMASI Elektronik öğrenme, elektronik öğrenme araçları, bilişüstü ve elektronik öğrenmede etkileşim kavramlarını araştıran bu çalışma, bilişüstü becerilerinin değerlendirme, farkında olma, planlama ve denetleme alt boyutlarını dikkate alan güvenilir ve geçerli ölçeklerin geliştirilmesini ve uygulamasını amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu araştırma kapsamında Etkileşim Ölçeği geliştirilmiştir. Çalışma içerisinde elektronik öğrenme kavramları ve elektronik öğrenme araçları üzerinde durulmuş ve bilişüstü kavramı alt boyutları ile çalışılmış, etkileşim kavramı ve boyutları anlatılmıştır. Araştırma bölümünde ise geliştirilen Bilişüstü Beceri Ölçeği, Öğretmen Bilişüstü Değerlendirme Cetveli ve Bilişüstü Anketi uygulanmıştır. Bu bölüm kapsamında Etkileşim Ölçeği tasarlanmıştır. Etkileşimli bir elektronik öğrenme ortamının ve bilişüstü becerilerin öğrenmeye etkileri incelenmiştir. Bu anketlere dayalı bulgular ve sonuçlar sunulmuştur. Keywords : E-learning, E-learning Tools, Metacognition, Interactivity ABSTRACT EFFECTIVENESS OF E-LEARNING TOOLS AND AN EXPERIMENT OF METACOGNITIVE SKILLS APPROACH The goal of this study is to examine measures and implementations of metacognition with its subdimensions, along with evaluation, awareness, planning and monitoring in search of reliable and valid measures with exploring the concepts of e-learning, e-learning tools, metacognition and interactivity in e-learning. The Interactivity Scale is also developed in this research. Hence; concepts of e-learning and e-learning tools are emphasized, metacognition and its subdimensions are discussed, features of interactivity and its dimensions are explained. The Metacognitive Skills Inventory, Scoring Rubric for Teachers and The Metacognition Survey are applied in the research section of the dissertation. The Interactivity Scale is designed within the scope of this chapter. The effects of metacognitive skills and interactivity on learning are analyzed. Lastly, the findings and results based on these surveys are presented.