Markov zincirleri ve bir işletme uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevgen Bengi Kıran

Danışman: TUNCAY CAN

Özet:

Anahtar Kelimeler : Markov Zincirleri, Pazarlama Araştırması, Marka Bağlılığı MARKOV ZİNCİRLERİ VE BİR İŞLETME UYGULAMASI Bu tez çalışması kapsamında, stokastik süreçler başlangıç kabul edilerek Markov zincirleri konu edilmiştir. Markov zincirleri ise; markov özelliğinin tespiti, geçiş matrisinin oluşturulması, farklı durum türleri, yutucu markov zincirleri ve denge durum analizi alt başlıklarında detaylı olarak incelenmiştir. Mobil telefon sektörü günümüzde hızlı bir şekilde ilerleme kaydetmektedir. Her geçen gün yeni bir marka piyasadakilerden oldukça farklı modellerle pazara dahil olmaktadır. Pazardaki bu rekabette tüketicilerin payı göz ardı edilemez. Markaların yarattığı bağlılık tüketicinin gelecek dönemdeki tercihlerini yönlendiren temel faktördür. Bu çalışma ile tüketicilerin bir sonraki mobil telefon marka tercihlerinin, sadece şu anda kullandıkları markalar ile ilişkili olduğunun Markov Zincirleri yardımıyla gösterilmiştir. Uygulamada geçiş matrisi oluşturularak markalar arası geçiş olasılıkları (bir markadan diğer markaya geçiş) ve geçiş matrisinin denge vektörü hesaplanarak uzun dönemde en yüksek marka bağımlılığını yaratan markalar tespit edilmiştir. Keywords : Markov Chains, Marketing Research, Brand Loyalty ABSTRACT MARKOV CHAİNS AND AN APPLİCATİON ON BUSİNESS In scope of this study, Markov Chains are procured from the stochastic processes as a starting point. Markov Chains are described with “Determining of Markovien property”, “Composing of transition matrix”, “Different state types”, “Absorbing Markov Chains” and “Stability state analyses” subtitles. Mobile phone sector is improving strongly. Each passing day a new brand is got involved in market with different models. It is not possible to don’t consider the share of consumers for his competition in market. The brand involvement is the main factor for defining the future preferences of consumer. In this study, the next mobile phone brand preference of consumers is related with only the current brand that they use is indicated with Markov Chains. In application, the transition matrix is determined. Transition probabilities (transition from a brand to another one) and stability vector of transition matrix are measured and finally the brands are determined which cause the highest brand loyalty in long term.