Çok değişkenli DCC-GARC modelleri : otomotiv sektörü üzerine bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ümmühan Sırma Efe

Danışman: TURGUT ÜN

Özet:

Gelişmiş ülkelerin öncüsü olduğu otomobil üretimi birçok sektör ile etkileşim içinde olmasından dolayı etkileşim içinde olduğu bu sektörlerin ilerlemesinde stratejik öneme sahiptir. Demir-çelik, petro-kimya, cam, plastik, yazılım, tekstil ve elektronik gibi birçok sektörden oluşan otomotiv sektörü; tarım, turizm, savunma, ulaştırma, alt yapı ve inşaat sektörlerinin gelişmesinde de doğrudan ve dolaylı olarak etkilidir. Küresel otomotiv sektörü; teknolojideki ilerleme, müşteri isteklerinde ortaya çıkan değişim, fosil yakıtlı arabalar yerine elektrikli arabaların tercih edilmeye başlanması gibi büyük bir dönüşüm içindedir. Bu dönüşümün yaşandığı dönemde piyasaya sonradan girecek olan üreticiler için önemli fırsatlar oluşabilmektedir. Otomotiv sektörü Türkiye ekonomisi açısından da kritik öneme sahiptir. Türkiye’nin otomotiv sektöründe faliyetleri uzun yıllara dayanmasına rağmen günümüzde kendi imzasıyla seri üretim yaptığı yerli otomobili bulunmamaktadır. Üretimin önemli olduğu kadar üretilen bu otomobillerin pazalanması da önemli olduğundan üretim, iletişim ve pazarlama stratejilerinin birbiriyle uyumlu olması gerekmektedir. Türkiye coğrafi konumu, altyapısı ve beşeri sermayesi gibi avantajları sebebiyle ii otomotiv üretiminde önemli bir konuma sahiptir. Bu bağlamda, dünyada otomotiv sanayinin mevcut durumu analiz edilerek, üretim ve dış ticaret ülkeler itibari ile incelenip, Türkiye’nin konumu belirlenmeye çalışılacaktır. Türk otomotiv sanayisinin küresel çapta rekabet edebilmesi için önerilerde bulunulacaktır. Tüm sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektörü de reel sektörde etkin olduğu kadar sermaye piyasasında da önemli yere sahiptir. Bu amaçla çalışma, Amerikan Hisse Senedi Piyasasında işlem gören ve Dünya otomotiv sektöründe önde gelen ülkelerden olan Japonya’ya ait üç otomobil şirketinin hisse senetleri fiyatlarının otoregresif süreçte modellenmesi üzerinedir. Hisse senedi fiyatları arasındaki otoregresif koşullu değişen ilişkiyi kovaryans matrisine yansıtan, Çok Değişkenli Otoregresif Koşullu Değişen Varyans modellerinden Dinamik Koşullu Korelasyon modeli ile çalışılmaktadır. Araştırma 31.12.2009-21.12.2018 dönemini kapsamaktadır. İÇİNDEKİLER Sayfa No. ÖZET ................................................................................................................................... i ABSTRACT ........................................................................................................................ iii TABLO LİSTESİ .............................................................................................................. vii ŞEKİL LİSTESİ ............................................................................................................... viii KISALTMALAR ................................................................................................................ ix GİRİŞ ................................................................................................................................... 1 BİRİNCİ BÖLÜM Otomotiv Sanayii Tanımı, Türkiye’de ve Dünyada Otomotiv Sektörünün Gelişimi, Türkiye’nin Güçlü Yönleri ve Fırsatlar, Son Dönemde Yapılan Yatırımlar 1. OTOMOTİV SEKTÖRÜ TANIMI .............................................................................. 3 2. DÜNYA OTOMOTİV SEKTÖRÜ .............................................................................. 3 3. TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜ ve GELİŞİMİ ..................................................... 6 4. TÜRKİYE’NİN GÜÇLÜ YÖNLERİ VE FIRSATLAR ............................................. 16 5. SON DÖNEMDE YAPILAN YATIRIMLAR ........................................................... 17 İKİNCİ BÖLÜM Literatür Taraması ve Hisse Senedi Getirilerindeki Oynaklıkların Çok Değişkenli GARCH (MGARCH) Modellerinden Dinamik Koşullu Korelasyon (DCC-GARCH) Model ile Analizi 1. LİTERATÜR TARAMASI ........................................................................................ 19 2. Multivariate GARCH (M-GARCH) ........................................................................... 21 2.1.Köşegen(Diagonal) VECH- GARCH Modeli ......................................................... 27 2.2.Köşegen (Diagonal) BEKK-GARCH Modeli ......................................................... 29 vi 2.3.Faktör GARCH Modelleri ..................................................................................... 30 2.4.Ortogonal GARCH Modeli .................................................................................... 32 2.5.Korelasyon Modelleri ............................................................................................ 34 2.5.1.Sabit Koşullu Korelasyon Modelleri ............................................................ 34 2.5.2.Dinamik Koşullu Korelasyon Modelleri ....................................................... 36 3. MGARCH MODELLERİ TAHMİNİ ........................................................................ 41 3.1.Çok Değişkenli Gaussian Dağılan Hatalar ............................................................. 41 3.2.Çok Değişkenli Student’s t-Dağılan Hatalar ........................................................... 42 3.3.Çok Değişkenli Skew Student’s t-Dağılan Hatalar ................................................. 43 4. TAHMİN PROBLEMLERİ ....................................................................................... 44 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM UYGULAMA ÇALIŞMANIN AMACI ....................................................................................................... 45 VERİ TİPİ VE DEĞİŞKENLER .......................................................................................... 46 TAHMİNLER ...................................................................................................................... 52 TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜ VERİLERİ İÇİN BİR UYGULAMA .......................... 58 SONUÇ VE ÖNERİLER.................................................................................................... 59 EKLER ............................................................................................................................... 64 KAYNAKÇA ...................................................................................................................... 68 -------------------- Automobile production, which is the pioneer of developed countries, has a strategic importance in the progress of these sectors because it interacts with many sectors. The automotive sector is composed of sectors such as iron and steel, petro-chemistry, glass, plastic, software, textile and electronics; as a supplier, it is directly and indirectly effective in the development of sectors such as agriculture, tourism, defense, transportation, infrastructure and construction. Accordingly, the automotive sector is very important in terms of the added value it provides to the national economies, and since it is a reliable and easy taw source, it is thought that sustainable growth and economic development can be achieved with the stable growth of the automotive sector. Global automotive sector; technological progress, changes in customer demands, fossil fueled cars instead of starting of prefer electric cars. In the period of this trandformation, there may be significant opportunities for players who will enter the market afterwards. A serious technological break started living the automotive sector in terms of Turkey’s economy is of critical importance. While Turkey’s long years of activities in the automotive sector, nowadays there is no domestic car production company with his own signature. However, as production iv is important as well as the marketing of these produced cars, production, communication and marketing strategies must be compatible with each other. The geographical location of Turkey, due to advantages such as infrastructure and human capital has managed to become a major automotive production base. In this context, by analyzing the current state of the automotive industry in the world, with production and foreign trade countries examined reputation, Turkey’sposition will be determined. It will make recommendations for the attainment of a more competitive nature of the automotive industry in Turkey. As in all sectors, the automotive sector has an important place in the capital market as well as in the real sector. For this purpose, the study focuses on the autoregressive modeling of stock prices of three Japanese automobile companies which are traded in the US Stock Market and ara among the leading countries in the world automotive sector. Dynamic Conditional Correlation Model, which is one of the multivariate autoregressive conditional variable variance models, reflects the autoregressive conditional changing relatşonship between stock prices to the covariance matrix. The research covers 31.12.2009- 21.12.2018 period İÇİNDEKİLER Sayfa No. ÖZET ................................................................................................................................... i ABSTRACT ........................................................................................................................ iii TABLO LİSTESİ .............................................................................................................. vii ŞEKİL LİSTESİ ............................................................................................................... viii KISALTMALAR ................................................................................................................ ix GİRİŞ ................................................................................................................................... 1 BİRİNCİ BÖLÜM Otomotiv Sanayii Tanımı, Türkiye’de ve Dünyada Otomotiv Sektörünün Gelişimi, Türkiye’nin Güçlü Yönleri ve Fırsatlar, Son Dönemde Yapılan Yatırımlar 1. OTOMOTİV SEKTÖRÜ TANIMI .............................................................................. 3 2. DÜNYA OTOMOTİV SEKTÖRÜ .............................................................................. 3 3. TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜ ve GELİŞİMİ ..................................................... 6 4. TÜRKİYE’NİN GÜÇLÜ YÖNLERİ VE FIRSATLAR ............................................. 16 5. SON DÖNEMDE YAPILAN YATIRIMLAR ........................................................... 17 İKİNCİ BÖLÜM Literatür Taraması ve Hisse Senedi Getirilerindeki Oynaklıkların Çok Değişkenli GARCH (MGARCH) Modellerinden Dinamik Koşullu Korelasyon (DCC-GARCH) Model ile Analizi 1. LİTERATÜR TARAMASI ........................................................................................ 19 2. Multivariate GARCH (M-GARCH) ........................................................................... 21 2.1.Köşegen(Diagonal) VECH- GARCH Modeli ......................................................... 27 2.2.Köşegen (Diagonal) BEKK-GARCH Modeli ......................................................... 29 vi 2.3.Faktör GARCH Modelleri ..................................................................................... 30 2.4.Ortogonal GARCH Modeli .................................................................................... 32 2.5.Korelasyon Modelleri ............................................................................................ 34 2.5.1.Sabit Koşullu Korelasyon Modelleri ............................................................ 34 2.5.2.Dinamik Koşullu Korelasyon Modelleri ....................................................... 36 3. MGARCH MODELLERİ TAHMİNİ ........................................................................ 41 3.1.Çok Değişkenli Gaussian Dağılan Hatalar ............................................................. 41 3.2.Çok Değişkenli Student’s t-Dağılan Hatalar ........................................................... 42 3.3.Çok Değişkenli Skew Student’s t-Dağılan Hatalar ................................................. 43 4. TAHMİN PROBLEMLERİ ....................................................................................... 44 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM UYGULAMA ÇALIŞMANIN AMACI ....................................................................................................... 45 VERİ TİPİ VE DEĞİŞKENLER .......................................................................................... 46 TAHMİNLER ...................................................................................................................... 52 TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜ VERİLERİ İÇİN BİR UYGULAMA .......................... 58 SONUÇ VE ÖNERİLER.................................................................................................... 59 EKLER ............................................................................................................................... 64 KAYNAKÇA ...................................................................................................................... 68