İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilinç ve algılamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURCU ŞÜYÜN

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Dünyada bütün canlılar organik ya da inorganik maddelerden oluşmuş belli bir ortamda ve karşılıklı etkileşim içinde yaşamlarını sürdürürler. Canlı varlıkların yaşamsal bağlarla bağlı oldukları, etkiledikleri ve aynı zamanda çeşitli yollardan etkilendikleri bu alana çevre ya da ortam denir (Güney, 2003). Öğrencilere iyi bir çevre eğitimi verebilmek için öncelikle onların çevre bilinçleri ve çevreyi nasıl algıladıkları konusunda bilgi edinmek gerekmektedir. Bu amaçtan yola çıkarak yapılan bu çalışmanın amacı ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilinç ve algılamalarını araştırmaktır. Tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın evrenini İstanbul ilinin 12 ilçesindeki okullarda öğrenim görmekte olan ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri; örneklemini ise rastgele seçilen 540 ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulamalar ders saati içinde yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 19 soruluk Çevre Anketi kullanılmıştır. Bu araştırmaya göre ilköğretim (6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin; • Çevre denince akıllarına ilk olarak ağaçlar, çiçekler gelmektedir, • Çevre bilincine sahip olmalarında 1. sırada aileleri etkilidir, • Çevre bilinci kazanabilmeleri için okul ve öğretmenlere önemli görevler düşmektedir, • Çevreye karşı olumsuz tutum ve davranışlarında en çok medya etkilidir. Genel olarak ilköğretim öğrencilerinin çevreyi algılamalarının iyi ancak çevre bilinç düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca ilköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilinç ve algılamaları; sınıflar, ilçeler ve cinsiyet açısından bakıldığında bulgular kısmında belirtilen bazı farklılıklar görülse de genel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p< 0,005). Anahtar Kelimeler: Çevre Bilinci, Çevre Eğitimi, Fen Eğitimi. ABSTRACT In the world, all of alives that are organic or inorganic at the same occasion are lives in a interaction together. Environment or occasion is field which is depended with life connection, affect and is impressed by different ways (Güney, 2003). If we want to give the students a good environmental education, firstly we will learn information about environmental consiousness and perceptions. Because of this aim, this study is to examine 6, 7 and 8th grade students’ environmental consiousness and perceptions. This is a survey study. The population of this study is the all 6, 7 and 8th grade students in İstanbul; the sample of the study is selected randomly 6, 7 and 8th grade totally 540 students. Administrations are conducted within the regular course sessions. Environmental Questionnaire which has 19 questions, is used as the measurement tool. In the findings of this study, according to the secondary (6, 7 and 8th grade) school students; • Firstly trees and flowers come to their mind, when environment is mentioned, • Their families are most effective for having environmental consiousness, • School and teachers are very important for their environmental consiousness, • Media is the most effective for their negative attitude and behaviour about environment. Generally, secondary school students are succesful in environmental perceptions but they aren’t in succesful enough in environmental consiousness. In addition to this, when we looked grade, town and achievement of male and female students, we can not monitor any diffference in this field (p< 0,005). Keywords: Environmental Consciousness, Environmental Education, Science Education.