Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nazlı ÖZBOĞAN
Danışman: Ayhan Onat
Özet:
Split klima uygulamaları
günümüzde oldukça kullanılan bir iklimlendirme çözümüdür. Isıtma, soğutma ve nem
alma işlemleri ihtiyaç haline gelmektedir. Çeşitli tip ve kapasiteler de olan split
klima cihazları, ortam ihtiyacına ve isteğe bağlı olarak değişiklik
göstermektedir.
Klima cihazlarına
olan talebin artması ile beraber üretici firma sayısı da artmıştır. Üreticiler
rekabet etmek adına, artan bu talebe karşılık, farklı özelliklerde olan, geniş
ürün yelpazesi ile müşterilere ulaşmaya çalışmaktadır.
Bu çalışmada, tüketicilerin
hangi kriterlere daha önem verdiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu şekilde,
tüketicilerin hangi ürüne karar vermesi daha kolay olacaktır. Aynı zamanda
üretici, tüketicinin önem verdiği kriter ile ürünü üreterek rekabet avantajı
sağlayabilecektir.
Öncelikle tüketicinin
split klima alırken hangi kriterlere dikkat ettiği araştırılmış ve on bir kriter
belirlenmiştir. İlk kriter satıcının teknik yeterliliğe sahip olup olmadığı
böylece ürüne hâkim olup müşteriyi ikna edebilmesi, ikinci kriter soğutma ve
ısıtma verimliği ve maliyeti yani enerji tasarrufu sağlayıp sağlamadığı, bir
başka şekilde elektrik faturasına yansıyan bedel olarak tanımlanabilir. Üçüncü
kriter satın alma maliyeti ve ödeme şekli, ürünü alırken nasıl ödeme imkânı
sunduğu ve ödenen tutar, dördüncü kriter firmanın bilinirliği, yaygın bayi ağı
olması, duyulmuş ve tanınmış bir marka olması olarak tanımlanmaktadır. Beşinci
kriter ise servis ağı, servis sayısının ve hizmetinin iyi olması, altıncı
kriter ise stok durumu, termin süresinin kısa olması, yedinci kriter montaj
süresi, en kısa sürede montajının yapılabilmesi, sekizinci kriter estetik
olması, ürünün dış görünüşünün farklı renk ve tasarımda olma durumu olarak
tanımlanmaktadır. Dokuzuncu kriter ise fonksiyonel özellik, online kontrol
özelliği, toz temizleme filtreye sahip olması, akıllı göz gibi ek fonksiyonel
özelliklere sahip olması, onuncu kriter ürünün menşei, hangi ülkeye ait olduğu ve
son kriter iç ünite ve dış ünite ses seviyesi, ses seviyesinin en düşük değerde
olması olarak tanımlanmaktadır.
Tüm bu kriterlerin
ikili karşılaştırmaları için 48 kişiye anket çalışması yapılmıştır. AHP yöntemi
ile katılımcılara ikili karşılaştırmalara 1’den 9’a kadar puan vermeleri
istenmiştir. Daha sonra geometrik ortalaması alınarak ortak görüş
belirlenmiştir. Oluşturulan matris normalleştirilip, önem dereceleri tespit
edilmiştir.
Sonuç olarak
yapılan anket çalışması ve analiz ile beraber %15,5 ile soğutma ve ısıtma
maliyeti ve verimliliği en önemli kriter olurken, %2,2 ile satıcı bilgisi en az
önemli kriter olarak tespit edilmiştir.