İstatistiksel proses (süreç) kontrol ve ısıl işlem fabrikasında uygulaması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAKAN YILDIRIM

Danışman: İSMAİL HAKKI ARMUTLULU

Özet:

Günümüzün rekabetçi piyasa koşullarında, firmalar ayakta kalabilmek için son yıllarda zorunlu hale gelen kalite çalışmalarına hız vermiştir. Bu amaçla çeşitli kalite iyileştirme ve geliştirme çalışmaları büyük bir ivme kazanmıştır. Bu anlamda İstatistiksel Proses (Süreç) Kontrol, kalitenin daha hızlı bir ivme kazanması için yaygın olarak kullanılması gereken bir araçtır. İstatistiksel Proses (Süreç) Kontrol (İPK), genel anlamda: "Müşteri ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek kaliteli ürünlerin ve hizmetlerin geliştirilmesi, iyileştirilmesi, üretilmesi ve teslimini mümkün kılan veri tabanlı istatistiksel yöntemlerin toplamını ifade eder." Uygulaması karmaşık görünmesine rağmen İPK, hataların oluşmasına uygun ortam sağlayan değişkenliğin ve belirsizliğin kontrol altına alınmasını, tehdit olmaktan çıkarılıp fırsat haline dönüştürülmesini sağlayan en yaygın ve geçerli araçtır. Bu amaçla, kalite hedeflerini gerçekleştirmenin temel araçlarından biri olan İPK çalışmanın konusudur. Çalışmada, İPK teknikleri üzerinde geniş olarak durulmuş ve bu tekniklerden faydalanarak uygulama için seçilen bir Isıl İşlem fabrikasında kontrol altında olmayan proseslerin nedenleri belirlenerek, kalite hedefleri yükseltilmiştir. SUMMARY Quality improvement studies has become must for all kinds of firms to survivein today's competitive markets. Therefore, various types of Quality improvement and development tools and techniques gained importance and priority. In this circumstance, Statistical Process Control (SQC) is a tool to be applied for improving quality efficiently in the required time. Statistical Process Control (SQC) means "th sum of data based statistical techniques enabling development, improvement, production and delivery of qualified products and services meeting the needs and the expectations of customers." In spite of the fact that SQC seems to be too complex and difficult to apply, it is a common, widely accepted and a valid tool for controlling variation and uncertainty which forms a convenient environment for defects and failures, also for turning their "threats into opportunities". With this aim, SQC is the subject of our studyas one of the main tools for achieving Quality Objectives. In our study, SQC techniques are described and analyzed in details with the perspective of total quality. For the application of them, in a Heating Treatment Plant, causes of out-of-control processes were analyzed and determined so that the quality objectives could be achieved and developed.