Öğretmenlerin 2013 yılında yayınlanan lise matematik öğretim programı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Nur Aksoy

Danışman: İLYAS YAVUZ

Özet:

Bu çalışmada, matematik öğretmenlerinin 2013 yılından itibaren uygulanmaya konulan yeni matematik öğretim programı ile ilgili görüş ve önerilerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: · Öğretmenlerin yenilenen 9. sınıf matematik öğretim programı hakkındaki düşünceleri nelerdir? · 9. sınıf matematik öğretiminde karşılaşılan zorluklar nelerdir? · Öğretmenlerin, yenilenen öğretim programında, 11. ve 12. sınıf matematik öğretim programının “temel düzey” ve “ileri düzey” şeklinde iki kısma ayrılması hakkındaki düşünceleri nelerdir? · Öğretmenlerin 9. sınıf matematik öğretiminde, 11.ve 12. sınıfa benzer şekilde bir uygulamaya gidilebileceği ile ilgili görüşleri nelerdir? · Öğretmenlerin geometri dersinin matematik dersi kapsamına girmesi hakkındaki görüşleri nelerdir? Araştırmanın örneklemi, İstanbul ilinde çeşitli devlet liselerinde görev yapan 27 matematik öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada, iki bölümlü olarak hazırlanan anket, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Ankette yer alan ilk bölüm, matematik öğretimi ile ilgili açık uçlu sorulardan oluşurken, ikinci bölüm, tüm kazanımlarıyla birlikte, yenilenen matematik dersi öğretim programını içermektedir. İkinci bölümde, her bir kazanım için öğretmenlere “temel düzey-ileri düzey-çıkarılsın” şeklinde seçenekler sunulmuştur. Elde edilen verilere göre, her bir ünite ayrı ayrı ele alınmıştır. Açık uçlu sorulardan oluşan bölümden elde edilen veriler, her bir soru için analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yenilenen matematik öğretim programından genel olarak memnun oldukları görülmüştür. Üniteler kendi içinde değerlendirildiğinde ise, kazanımlar bazında görüş ayrılıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin 9. sınıfta karşılaştıkları en önemli zorluk “hazır bulunuşluk” olmuştur. 11. ve 12. sınıf matematik öğretim programının iki düzeye ayrılması, büyük çoğunluk tarafından olumlu karşılanırken, aynı uygulamanın 9. sınıftan itibaren uygulanabilirliği ile ilgili soruda, görüş ayrılığı ortaya çıkmıştır. Geometri dersinin matematik dersi kapsamına alınması hakkında olumlu düşünceler çoğunluktayken, olumsuz düşüncelerin de azımsanmayacak sayıda olduğu görülmüştür. ANAHTAR SÖZCÜKLER: 9. Sınıf Matematik Öğretim Programı, Öğretmen Görüşleri, Hazır Bulunuşluk. ABSTRACT The purpose of this study is to inquire maths teachers’ view about maths curriculum in secondary education that published in 2013. Answers are inquired for the following questions: · What are the teachers’ views on renewed 9th grade maths curriculum? · Which difficulties are encountered at the 9th grade curriculum? · What are the teachers’ views about the division called “basic level” and “advanced level” for 11th and 12th grade maths curriculum? · What are the teachers’ views about similar division at 9th grade maths curriculum with 11th and 12th grade maths curriculum? · What are the teachers’ views about maths lessons containing both geometry and algebra subjects? The sample of this study is 27 maths teacher working at the State Lycee in İstanbul. Questionnaire having two part is used as data colletcion tool. The first part is consisting open-ended questions about maths teaching, and second part is consisting the renewed 9th grade maths curriculum with all objective components. In the second part, teachers are offered options for all objective components as they must be “basic level - advanced level - canceled”. According to data obtained from this part, each unit is considered one by one. The data obtained from open-ended questions are analysed for each question. As a result of the study, teachers indicated a general satisfaction about renewed maths teaching program. At the same time, there are some difference of opinion in objective components in units. The main difficulty for teachers at 9th grade teaching is determined as readiness. Although the division at 11th and 12th grade maths curriculum is welcomed by the majority of teachers, disagreement is emerged about the idea of similar program at 9th grade maths curriculum. Mostly there are positive thoughts about maths lessons comprehending both algebra and geometry units, but opposite opinions about this can not be underestimated. KEY WORDS: Maths Curriculum, Teacher’s Views, Readiness.