Tam sayılar konusunun karikatürlerle öğretiminin öğrencilerin matematik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehtap Dereli

Danışman: SARE ŞENGÜL

Özet:

TAM SAYILAR KONUSUNUN KARİKATÜRLE ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK BAŞARILARINA ETKİSİ Bu araştırmada, tam sayılar konusunun karikatürle işlenmesinin öğrencilerin matematik başarılarına, öğrenilen bilginin kalıcılığına, öğrencilerin matematik tutumlarına ve matematik kaygılarına etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Bolu ilinde merkezde bulunan bir ilköğretim okulunun iki 7. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 61 öğrenci oluşturmuştur. Seçilen gruplara; öğretilecek konu öncesi ön başarı testi, ön tutum ve ön kaygı ölçekleri, uygulama sonrasında da son başarı testi, son tutum ve son kaygı ölçekleri ile öğrenilen bilginin kalıcılığını saptamak amacıyla yaklaşık 10 hafta sonra hatırlama testi uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin tam sayılar konusundaki alternatif düşüncelerini belirlemek ve karikatürün onlarda bıraktığı etkileri ortaya koymak için öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Deney grubunda tam sayılar konusu karikatürlerle işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular sonucu iki grup karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde istatistik programından faydalanılmıştır. Analizlerde anlamlılık seviyesi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Karikatürlerle yapılan öğretimin, matematik başarısını, matematik tutumunu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını anlamlı olarak olumlu yönde etkilediği, matematik kaygısını ise azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Yapılan araştırmanın bugüne kadar yapılan araştırmalara katkı sağlamış olması ve bundan sonra yapılacak araştırmalara ışık tutması umulmaktadır. Anahtar Sözcükler: Karikatür, Tam Sayılar, Matematik, Tutum, Kaygı ABSTRACT THE EFFECTS OF TEACHING THE INTEGERS SUBJECT BY CARTOON TO THE STUDENTS’ MATHEMATICAL SUCCEESS In this research, it was studied the revealing of the effects to the students’ mathematical attitude and anxiety, the permanence of the knowledge and the students’ mathematical successes in discussing the integers subject with the cartoons. At this point, pre test-post test quasi-experimental design was used in this study. Also, the research sample totaly includes 61 students that have an education in two 7th classes in the secondary school in Bolu in 2007-2008 academic year.Before teaching the subject, initial success test, initial attitude and initial anxiety scales were applied to the selected groups. After the application, the final success test, the final attitude and the final anxiety scales were given to the selected students. Furthermore, after ten weeks, the remembering test was applied to determine the permanence of the knowledge. However, it was discussed with the students in order to see the alternative views of the students about the subject of the integers and determine the effects of the cartoon over the students. Moreover, the traditional teaching methods were used in presenting the integers in the control group whereas it was discussed by cartoon models in the experimental group. At the result of the research, the findings were compared in two groups. A statistical program was used in data analysis and the signifance level was given as 0.05 value. In conclusion, it was obtained that teaching of the subjects by cartoons affected the mathematical success, mathematical attitude and the permanence of the knowledge in a positive way ; also reduced the mathematical anxiety. Lastly, it is expected that this research made a contribution to the studies that have been arranged recently and leads to the studies that will be formed in the future. Key Words: Cartoons, Integers, Maths, Attitude, Anxiety