Marka ile rekabet gücü ilişkisi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ORHAN KARACA

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

Markanın, firmaların rekabet gücüne olan katkısını incelemek amacıyla başlamış olduğumuz bu çalışmada; gerek marka kavramını incelerken gerekse rekabet ve rekabet stratejilerini araştırırken oldukça geniş alanlara yayılmış ve bir çok değişik alan ve bilim dalı ile devamlı ilişki halinde olan kavramlar olduğu gerçeği ile karşılaşılmıştır. Bugün markanın, niteliksel tanımlarından çok niceliksel tanımları ön plana çıkmıştır. Kalite, kişilik, güven gibi bir çok kavram marka ile özdeş hale gelmiştir. Elbetteki marka pazardaki krallığını sürdürürken; ortaya çıkış amacına uygun olarak öteden beri üstlendiği işlevleri de yerine getirmeye devam etmektedir. Markanın medeniyetler içerisinde, hatta global ortamda kendi kültürünü oluşturduğu ve geliştirdiği bir gerçektir. Bu nedenle marka kültürü konusuna da önemli bir yer ayırmak gerekmektedir. Markanın rekabet gücüne etkisinden bahsederken elbette önce markanın kendi gücünün bilinmesi ve ortaya konması gerekmektedir. Marka ölçümlemesi bu soruna önemli ölçüde yardımcı olmaktadır. Rekabet ise günümüz pazarlarının en önemli sorunlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Oluşturulan stratejinin, saldırı ve savunma mekanizmalarının firmalar için hayati olduğu bir gerçektir. Bunun nedeni ise firmaların ayakta kalmaları veya pazardaki konumlarının belirlenmesinin rekabet savaşının bir sonucu olarak ortaya çıkması olsa gerektir. Rekabet genelde bir stratejiler manzumesi olarak ele alınsa da içerdiği argümanlarında ne denli etkili olduğu da oldukça önemlidir. Genel kabul görmüş rekabet güçleri arasında "Marka" direkt olarak bir başlık halinde yer almamaktadır. Ancak marka hemen hemen bütün rekabet güçleri ile ilişkili içindedir ve bu güçlerin tanımlanmasında ve ölçümlenmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Sonuç olarak markalaşmanın rekabet gücünü artırıcı çok önemli bir faktör olduğu kanısına varılmıştır. RELATIONSHIP BETWEEN BRAND AND COMPETITIVE STRENGTH AND A CASE STUDY SYNOPSIS In this research, where we started to analyze the contribution of "brand" to the competitive strength of the firms, it has been discovered, while studying the brand concept as well as the competition strategies, that there are in fact concepts included, which are spread over quite wide areas and which are in permanent relation with various disciplines and fields. Today, the quantitative descriptions of "brand" came to the fore instead of its qualitative descriptions. Concepts like quality, characteristics and confidence became identical with "brand". While carrying on with the reign over the market, Brand is certainly fulfilling the functionality undertaken for a long time suitable to its emerging purpose. It is a reality that "brand" has built and developed its own culture within the civilizations and moreover in the global environment. Therefore it is essential to assign a focal place for brand culture. Whilst discussing the influence of brand on competitive strength, definitely first the power of brand itself has to be known and described. Brand appraisal is helping significantly in solving this problem. Competition is appearing as one of the most important problems of present markets. It is a fact that the offensive and defensive mechanisms of the prepared strategy are vital for the firms. The reason for this should be the one that the survival of the firms or determining of their location in the market is coming up as a result of the competition war. Although competition is considered in general as a series of verses, it is also quite important to see how effective the contained arguments are. "Brand" is not taking place as a direct topic among, competitive strength which are accepted in general. Though, brand is in relation with almost every competitive strength and is playing a considerable role in describing and assessing these powers. As a result, it is supposed that branding is a highly important factor, increasing the competitive.