Dijitalleşme ve sinema ilişkisi bağlamında alternatif bir film üretim biçimi olarak kitlesel fonlama ve Türkiye'de kitlesel fonlama uygulamaları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA AKTAŞ

Danışman: Serpil Kırel

Özet:

Kitlesel Fonlama, içerisinde bulunduğumuz dönemin değişen sosyal, ekonomik ve kültürel pratiklerinin yansıması olarak yaygınlığı artmakta olan bir uygulamadır. Kitle kaynak uygulamalarının bir modeli olan ve proje sahipleri ile destekçileri çevrim içi ortamlarda buluşturarak, geleneksel üretim modellerinde değişim yaratan bu uygulamaların film alanında kullanılması ile, hangi içeriği izlemek istediğine karar verme olanağı sunulan bir izleyiciden bahsetmek mümkündür. İzleyicideki değişimi anlamak adına çalışmada, iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin, bireylerin yaşam pratikleri üzerindeki etkisine bakılmakta ve yeni medya ortamının kullanıcı güdümlü, çift yönlü etkileşime olanak sağlayan, hızlı bilgi paylaşımı yapılabilen, hipermetinsel ve ağ bağlantılı bir ortam olması nedeni ile ortaya çıkarak, yakınsama süreçleri ile şekillenen yeni metinsel deneyimlerden, yeni temsil biçimlerinden, yeni kullanıcı ve üretici ilişkilerinden bahsedilmektedir. Bu bağlamda, değişimlerin sinema alanında üretim aşamasına dair etkilerini, üretim sürecine dahil olan izleyiciler ile ilişkilendirerek “Kitlesel Fonlama” uygulamaları üzerinden örneklendirmek mümkündür. Kitlesel Fonlama uygulamaları konusunda az sayıda yerel akademik çalışma bulunması nedeni ile, tez kapsamında, öncelikle geniş bir literatür taraması yapılarak konuya ilişkin temel kavram ve bilgiler açıklanmaktadır. Çalışmada, Türkiye'de film üretiminde kullanılan fon ve desteklerin yetersiz kalması nedeni ile yapımcılar için alternatif bir finans kaynağı olduğu kadar, filmlerin tanıtımı için de önemli olan Kitlesel Fonlama uygulamalarının, belirlenen platformlar dahilinde, belirlenen süreç aralığında incelenmesi ile toplanan güncel verilerin sunulması hedeflenmiştir. Çalışma kapsamında kitlesel fonlama kampanyalarına dair elde edilen verilerin yanı sıra, örnek kampanya incelemeleri yer almakta ve böylelikle tezin akademik alandaki literatüre katkı sunmanın haricinde, sinema sektörü içerisinde yer alan üreticilere de faydalı bir kaynak olması amaçlanmaktadır. Teknolojik ve sosyo-kültürel gelişmelere bağlı olarak değişen kullanıcıların, ilerleyen zaman diliminde daha etkin biçimde katılacakları ön görülen bu uygulamaların, güncel verilerini saptamak, daha sonraki dönemlerde yapılacak araştırmalar için de faydalı olacaktır. Anahtar Kelimeler : Kitlesel Fonlama, Kitle Kaynak, Dijitalleşme, Üreten Tüketici, Paylaşım Ekonomisi, Katılımcı Kültür ABSTRACT “Crowdfunding” as a reflection of the changing economic, social and cultural practises of present day, has become apperant and common in process of time. Being a type of Crowdsourcing, the model that brings funders and project owners together in online platforms creates a radical difference in traditional production methods. With the usage of Crowdfunding in film production, it is possible to say that there is a new type of audience who can decide the content that he/she watches. In order to understand the new audiences, the effects of new communication technologies on film production are needed to be analysed in terms of the changes of social and daily practices. It is clear that new textual experiences, new representations and new relations come up with new media. In this context, Crowdfunding is believed to be a remarkable way to analyse this new audience who wants to have an influence on the production processes of films. Due to the fact that, Crowdfunding is a new research field in local academic literature, basic concepts related to Crowdfunding are explained in the research to give a basic information about the model. This research attempts to present the actual data of Crowdfunding campaings of the selected platforms in Turkey. Besides this study aims to present useful information for the film professionals as well as academicians by analysing chosen Crowdfunding campains. The data for quantitative analysis will be collected through the selected platforms in Turkey and direct interviews with the producers of selected films. By presenting these statistical data, it is aimed to reach a general idea of Crowdfunding campaigns in film category in which is thought to be improving for further studies in this field. Key Words : Crowdfunding, Crowdsourcing, Prosumer, Gift Economy, Digitalisation, Participatory