Din felsefesi açısından kutsal-sanat ilişkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muharrem Hafız

Danışman: İLHAN KUTLUER

Özet:

DİN FELSEFESİ AÇISINDAN KUTSAL-SANAT İLİŞKİSİ Kutsal sanatı felsefi, fenomenolojik, teolojik ve mistik açılardan incelediğimiz bu çalışmada, din felsefesi disiplininin diğer din bilimlerinin verilerini de kullanarak inananın dinî/estetik tecrübesine yaklaşması ve kutsalın sanatla irtibatlandığı noktada bu yaklaşımını sanat felsefesiyle desteklemesi gerekmektedir. Son yıllarda analitik felsefenin etkisinde kalan ve dindar müminin dinî/kutsal tecrübesini ihmal eden din felsefesinin buna ihtiyacı vardır. Bu gerçek, disiplinin isim babası ve kurucusu olarak bilinen Hegel’in sisteminde de açık bir biçimde vurgulanmaktadır. Sanatsız bir din algısı mümkün olmadığı gibi, sanat felsefesi yapmadan din felsefesi yapmak da imkânsızdır. Sadece dini (kutsalı) göz ardı eden bir sanat felsefesi değil, aynı zamanda sanatı ihmal eden bir din felsefesi de bir yönüyle daima eksik kalacaktır. Bu tez çalışmasında bu iki alan arasındaki bağlantı diğer din bilimlerinin veri ve metotları kullanılarak araştırılmaktadır. THE RELATIONSHIP BETWEEN SACRED AND ART WITH REGARD TO THE PHILOSOPHY OF RELIGION ABSTRACT In this work in which we investigate the sacred art in terms of philosophy, phenomenology, theology, and mysticism, it is concluded that the philosophy of religion must approach the religious and aesthetic experience of the believer by using the data of the other religious sciences, and support its arguments with the philosophy of art at the contact point of sacred and art. The philosophy of religion which was influenced by the analytic philosophy and which disregards the believer’s religious/sacred experience requires this connection. This fact is explicitly stressed by Hegel, who was known as the father and founder of the discipline, since not only the perception of religion is not possible without art, but also the philosophy of art is not possible without the philosophy of religion, and vice versa. In this dissertation the connection of both is investigated by using the datum and methods of religious sciences.