Farklı Alkol Yakıt Kullanılan Buji Ateşlemeli Motorlarda Performans, Emisyon ve Yanma Karakteristiklerindeki Değişimlerin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELTEM GÖKTAŞ

Danışman: Cenk Sayın

Özet:

ÖZET Zamanla enerjiye olan ihtiyacın artmasıyla bu ihtiyaçların karşılanması için fosil yakıtlar gibi çevreye zarar veren yakıtların kullanılması; insanları, çevre ile dost olan ve ihtiyaçları istenilen seviyede karşılayabilen enerji kaynakları arayışlarına yönlendirmiştir. Fosil yakıtlar ile çalışan taşıtlar, çevrede zararlı gazların artmasına ve petrol rezervlerinin azalmasına neden olmaktadır. Bu yüzden, bu zararları azaltmak için pek çok araştırmacı benzinli motorlarda istenilen performansı elde edebilen ve çevreye daha az oranda emisyon bırakabilen yakıt arayışında bulunmuşlardır. Saf olarak ya da belirli oranlarda benzin ile karıştırılarak kullanılan alkoller, bu yakıtlardan bazılarıdır. Alkollerin söz konusu avantajlarından yola çıkılarak, buji ateşlemeli motorlarda alkollü yakıt kullanılması üzerine geçmişten günümüze çok sayıda çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu tez çalışmasında da, benzinli motorlarda alkol yakıt kullanılması durumunda motor performansında, emisyonlarda ve yanma karakteristiklerinde gerçekleşen değişimleri belirten çalışmalar detaylı bir şekilde incelenerek tablolar oluşturulmuş ve bu tablolarda ilgili parametrelerdeki artış ve azalışlar belirtilmiştir. Ayrıca, hangi çeşit ve ne kadarlık oranda alkol kullanılmasıyla, bu parametrelerde, benzinin kullanılmasına kıyasla gerçekleşen değişimleri belirten şekiller oluşturulmuştur. Yapılan araştırmalar neticesinde; benzinli motorlarda alkol kullanılmasıyla, genel itibariyle, termal verimin arttığı, özellikle metanol ve etanolün kullanılmasıyla tork, efektif güç, volümetrik verim ve özgül yakıt tüketiminin arttığı sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, alkol kullanımı ile genel olarak hidrokarbon (HC) ve karbonmonoksit (CO) emisyonlarının azaldığı, karbondioksit (CO2) emisyonunun arttığı; azot oksit (NOx) emisyonlarının hem arttığı hem de azaldığı gözlenmiştir. Bunun yanı sıra, silindir gaz basıncının metanol ile arttığı ve etanol ve bütanol ile azaldığı, ısı salınım hızının etanol ile azaldığı ve iso-propanol ile arttığı ve egzoz gazı sıcaklığının ise azaldığı sonucuna varılmıştır. ABSTRACT By increasing energy demand in time, using fuels which damage environment like fossils to supply this demand led the people to search new energy sources which are environment-friendly and can supply needs in desired level. Vehicles powered by fossilfuels cause to increase harmful gases in the environment and decrease petroleum reserves. Hence, to minimize these damages, many researchers were in search of fuels which could obtain desired performance and release minimum rates of exhaust emissions in spark ignition (SI) engines. Alcohols (methanol, ethanol, propanol and butanol) which are used in pure form or blending with gasoline in definite proportions are some of these fuels. By these advantages of alcohols, many experimental studies were carried out about using alcohols in spark ignition engines from past to present. In this thesis study, experimental studies which indicate the changes in performance parameters, emissions and combustion characteristics by using alcohol in SI engines were investigated in detail and the increments and decrements in related parameters were indicated in separated tables. In addition, the graphs which indicate how much alteration obtained by using which kind of alcohol and which amount of this alcohol in comparison with using gasoline were created. In results of researches conducted, by using alcohol in SI engines, generally, thermal efficiency increased; torque, brake power, volumetric efficiency and specific fuel consumption increased by methanol and ethanol, especially; hydrocarcon (HC), carbon monoxide (CO) emissions decreased and carbon dioxide (CO2) emission increased by alcohol, generally; nitrogen oxide (NOx) emission both increased and decreased by alcohols, generally; in-cylinder pressure increased by methanol and decreased by ethanol and butanol; heat release rate decreased by ethanol and increased by iso-propanol; and exhaust gas temperature decreased.