Hellenistik ve Roma Çağlarında Küçükasya'da okul vakıfları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENEM DİNÇ

Danışman: Kemalettin Köroğlu

Özet:

Dinç, Senem, Hellenistik ve Roma Çağlarında Küçükasya’da Okul Vakıfları, Doktora Tezi, Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kemalettin Köroğlu, s. 180. Bu çalışmada Hellenistik ve Roma çağlarında Küçükasya’da okulların nasıl finanse edildiği sorusuna cevap bulmak amaçlanmaktadır. Konu, M.Ö. 323’den M.S. 283’e kadar Küçükasya’da plaistra ve gymnasionların ihtiyaçları ve bunların karşılanmasında hayırseverlerin ve kurdukları okul vakıflarının rolü yazıtlardaki örnekler ile açıklanmasını içermektedir. Okulların polis için maliyeti neydi? Hayırseverler bu okul vakıflarını niçin kurdu? Bu vakıflardan kimler yararlandı? Burada biz bu soruların yanıtlarını bulmaya çalıştık. Araştırmada, önce Antik Çağ’da vakıf kavramını irdeledik, ardından verilen eğitimin ne olduğu açıkladık ve son olarak Küçükasya’dan okul vakfı örneklerini tek tek ele aldık. Bu örneklerin üç tanesi Hellenistik Çağ’a 11 tanesi ise Roma İmparatorluk Çağı’na aittir. ABSTRACT Dinç, Senem, School Foundations in Hellenistic and Roman Asia Minor, Phd Thesis, Academic Advisor: Prof. Dr. Kemalettin Köroğlu, p. 180. In this study, have aimed at providing answer to question how schools had financed in Hellenistic and Roman Asia Minor. Thesis subject includes to have been explained via examples in inscriptions requirements of palaestras and gymnasiums and in here benefactors’ act from 323 BC to 283 AD in Asia Minor. What were schools’ costs for the polis? We research nature of the foundations, their effects on the life of polis in this study. Why benefactors established the schools foundations? Who benefited from these foundations? In here, we have tried to find answers to these questions. In our research, before we had elaborated foundation concept in Ancient Age, after we had explained education in this age and finally we had examined school foundations in Asia Minor. Three from these examples belong to the Hellenistic Age, eleven of them belong to Roman Empire Age.