Televizyonda gösterilen Türk yapımı çizgi filmlerin kültürel farklılıklar bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Hanifi Akyüz

Danışman: TOSUN YALÇINKAYA

Özet:

Bu çalışmada amacı televizyonda gösterilen yerli yapım çizgi filmlerin kültürel farklılıklar bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çocukların çizgi filmleri izledikleri esnada o çizgi filmdeki karakterlerle özdeşim kurarak onlar gibi düşünmekte ve onlar gibi davranmaya başlamaktadırlar. Çocukları çok kültürlü yaşama hazırlama ve kültürel farklılıkları anlama ve saygı duyamaya hazırlama konusunda çizgi filmler yardımcı olmalıdır. Çizgi filmlerde kültürel anlamda farklılıklara yeterince yer verilmesi çizgi filmleri izleyen çocuklara çokkültürlülük konusunda olumlu örnekler oluşturacağı düşünülmektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin içinde yer alan betimsel tarama kullanılmıştır. Verilerin analizi ise içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Bu çalışmanın amacına ulaşmak için araştırmada kullanılacak çizgi filmlerin 2015 ile 2016 yılları arasında en çok izlenen yerli yapım çizgi filmler arasında ilk beş sırada olanları seçilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre ise incelenen çizgi filmlerde karakterlerin genellikle kültürel farklılıkları yansıttığı görülmektedir. Ayrıca çizgi filmlerden bazılarındaki mekanların ise kültürel farklılıklar yansıtma konusunda yeterli olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çizgi filmlerde çokkültürlülükle ilgili temel değerler arasında yer alan sevgi değerine de yeterince yer aldığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra ise çokkültürlülükle ilgili temel değerler arasında yer alan saygı, barış, hoşgörü, yardımlaşma ve adalet değerlerinin ise çizgi filmlerde yeterince yer almadığı tespit edilmiştir. -------------------- In this study, the aim of this study is to examine the domestic production cartoons in the context of cultural differences. When they see cartoons, they identify with the characters in that cartoon and start acting like them. Cartoons should help the children in preparing for multicultural life and preparing to respect and understand cultural differences. In cartoons, it is thought that children who watch cartoons will be positive examples of multiculturalism. In this research, descriptive scanning which is one of the qualitative research methods, is used. Data analysis was performed by using content analysis. In order to reach the aim of this study, the top five of the cartoon films used between 2015 and 2016 were selected among the most viewed domestic production cartoons. According to the findings of the study, it is observed that the characters generally reflect cultural differences in the examined cartoons. In addition, it was found that the spaces in some of the cartoons were sufficient to reflect the cultural differences. In addition, it was found that the value of love among the basic values related to multiculturalism was also included in cartoons. Besides, it is determined that the values of respect, peace, tolerance, cooperation and fairness, which are among the basic values of multiculturalism, are not sufficiently covered in cartoons.