Türkiye’de Kobi’lerde stratejik planlama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hüseyin Çamur

Danışman: MEHMET ŞİŞMAN

Özet:

TÜRKİYE’DEKİ KOBİ’LERDE STRATEJİK PLANLAMA Küresellesme süreci ile giderek yogunlasan ve bilgiye dayalı ekonominin getirdigi yeni kosullar çerçevesinde daha farklı bir boyuta tasınan rekabet ortamı, yeni rekabet kosulları ile mücadele edilmesini saglayacak stratejilerin belirlenmesinde dikkatlerin ekonomide agırlıkla bir yere sahip olan KOB'ler üzerinde yogunlasmasına yol açmıstır. Türkiye’deki KOB’lerin toplam isletmeler içindeki payı incelendiginde Avrupa Birligi ile benzerlikler göstermekle beraber, finansal kaynaklardan yararlanma ve ekonomik etkinlik oranları yönünden düsük seviyelerde oldugu görülmektedir. KOB’lerin sorunlarını çözme ve etkinliklerini artırmanın makro ekonomik sorunların da çözülmesi ile esdeger olması kaçınılmaz gözükmektedir.KOB’lerin kaliteli üretim yapmaları, Ar-Ge projeleri gerçeklestirerek katma degeri yüksek ürünlere yönelmeleri ve bunun için saglanan yurtiçi ve yurtdısı destek fonlarını kullanma berecilerine kavusmaları gerekmektedir. Bununla birlikte, tüketicinin ne istedigini çok iyi bilmek, pazara nüfuz etmeye yönelik stratejiler gelistirmek, uluslar arası kalite ve standartların izlenmesi, rakip ülke ve firmaların stratejilerinin izlenmesi, internet tanıtım sayfalarına girilmesi, üretimde çesitliligin saglanması, mali piyasalarda alternatif finansman yolları aranması ve özellikle KOBİ Borsasının kurulması ve bu yolla isletmelerin finansman sorunlarını çözme ve kurumsallasmaları gibi konuların basarı için gerekli unsurları olusturdugu görülmektedir. ABSTRACT STRATEGIC PLANNING IN SMEs IN TURKEY The competitive atmosphere, which may have different meanings within the frame of the new conditions coming from the intensifying information-based economy through globalization, led SMEs, which represents a major part of the economy, to draw attention in determining the strategies that enable to struggle with the new competitive conditions. Although in Turkey, the share of SMEs in total business bears a resemblance to European Union, it is obviously seen that it is at a low level from the aspect of benefiting from financial resources and economical activity rates. It is an inevitable result that resolving the problems and increasing the activities of SMEs are equivalent to the resolution of the macroeconomic problems. SMEs should produce quality goods; should tend to the high value added products by performing R&D projects; and should regain their abilities of using foreign and domestic support funds provided for this purpose .Besides, it seems that being aware of what the consumer demands, developing strategies for penetrating the market, following the international standards and quality, monitoring the strategies of competitive companies and countries, entering into advertising web sites, ensuring diversity in production, seeking alternative financing solutions in financial markets and especially establishing a SMEs exchange and also enterprise’s resolving their financing problems and their institutionalization are the key factors for success.