Belçika'daki Türk Diasporasının medya ile etkileşimi üzerine bir izleyici çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA ORHAN TAHRALI

Danışman: FİLİZ AYDOĞAN BOSCHELE

Özet:

Anahtar Kelimeler :Ulusötesicilik, Diaspora, Kimlik, Aidiyet, Medya, “BELÇİKA'DAKİ TÜRK DİASPORASI'NIN MEDYA İLE ETKİLEŞİMİ ÜZERİNE BİR İZLEYİCİ ÇALIŞMASI” Göçlerin süreklilik ve göçmenlerin yerleşiklik kazanmalarına karşın, küreselleşmenin sunduğu olanaklarla seyahat etme maliyetinin azalması, medya ve iletişim alanındaki gelişmeler bireylerin adeta iki ülkede birden yaşamasına, tek bir ülke ve ulusa bağlı olduğu görüşünün zayıflamasına yol açmaktadır. Bireyler kimliklerini, tek bir ülkeye bağlı olmadan geliştirmekte ve kültürel, dini, etnik faaliyetlerde bulunarak göç ettikleri yerler ve geldikleri ülkeler arasında köprü oluşturmaktadır. Türkiye'den Belçika'ya 50 yıl önce başlayan göç hikayesinde göçmenler ulusötesi bağlar sayesinde, "misafir işçilerden" "ulusötesi yurttaşlara" dönüşerek Belçika ve Türkiye arasında bir köprü olmuşlardır. Belçikalı-Türklerin hem anavatanları Türkiye'ye hem de Belçika'ya duydukları aidiyet ve kimlik oluşum sürecinde, medyanın önemli bir rolü bulunmaktadır. Bu çalışmada, Belçika'daki Türk Diasporası'nın kimlik inşa sürecinde medya tüketim alışkanlıkları ve iletişim biçimleri ele alınmaktadır. Kullanılan kültürel simgeleri incelemek ve göçmenlerin medyayla kurdukları ilişkiyi ele almak diasporik öznelerin ulusaşırı alanlarda oluşan kimliklerini çözümlememize yardımcı olacaktır. Bu çalışmada, ulusaşırı medyanın, Belçika'daki Türk Diasporası'ndaki diasporik öznelerin anavatanla olan aidiyetini pekiştiren bir araç olduğu, kültürel, etnik, kolektif kimliklerini yeniden üretmelerine katkı sağladığı savunulmuştur. Ayrıca ulusaşırı bağlar sayesinde, diasporik kimliklerin, yaşadıkları devletin hegemonyasından kısmen kurtularak farklı kimlik oluşum süreçleri yaşadıkları vurgulanmaktadır. Belçika'daki Türk diasporasından 14 kişiyle etnografik yöntem kullanılarak yapılan "izleyici çalışması"nda diasporik öznelerin günlük yaşantıları ve ulusötesi medya tüketimleri bağlamında kimlik oluşum süreçleri irdelenmiştir. Keywords :Transnationalism, Diaspora, Identitiy,Belonging, Media ABSTRACT “AN AUDIENCE STUDY ON THE INTERACTION OF TURKISH DIASPORA IN BELGIUM WITH THE MEDIA” Despite the fact that migration is more permanent and the immigrants become more settled, the opportunities the globalization offer such as travel with reduced costs as well as the developments in media and communication fields lead the individuals to live in both countries and disproves the opinion according to which the individuals depend merely on one single country and one nation. The individuals develop their identity without being connected to a single country and build a bridge between their country of origin and host country through various cultural, religious and ethnic activities in the latter. The Turkish origin immigrants in Belgium, whose migration story started 50 years ago, become a bridge between Belgium and Turkey by self-transforming from "guest workers" to "transnational citizens" through transnational ties. Media has an important role during the formation of identity and belonging of Turks in Belgium both towards to Turkey and to Belgium. In this study, the media consumption habits and the forms of communication throughout the identity building process of Turkish Diaspora in Belgium will be discussed. The evaluation of the cultural symbols used in host countries and the immigrants' relationship with the media will serve the analysis of the identity of diasporic subjects in transnational field. This study argues that transnational media is a tool that reinforces the belonging of diasporic subjets to their homeland and that it contributes to the reproduction of their cultural, ethnic and collective identity. Furthermore, it is highlighted that the diasporic identities are partially freed from the hegemony of the host country thanks to the transnational tie, thus, they are able to set up different identity formations in host countries. This audience study, in which ethnographic method is used, examines the identity formation process of 14 diasporic subjects from Turkish community in Belgium within the context of their daily lives and their habits on transnational media consumption.