Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hasan Baran Kurtoğlu
Danışman: SEVİL SAYGI
Özet:Gerilla sanat günümüzde olduğu gibi ilk dönemlerinde de sokaklarda sıkça rastlayabileceğimiz izinsiz eylemlerdir. 1970’li yıllarda mural kolektifleri ile kendini göstermiş, tarihsel süreçte farklı ülkelere yayılmış ve çeşitli yöntemler geliştirmiştir. Grafiti, sokak sanatı ve gerilla sanat birbirlerinden etkilenerek varolmuş aynı zamanda da birbirlerinden ayrılmışlardır. Sanat piyasasının her şeyi kendine mal etme durumuyla birlikte gerilla sanata ilgi başlamış, galeri ve müze gibi sanat kurumlarında izleyiciyle buluşmuştur. 1980’li yıllarda Basquiat, Keith Haring gibi sokaklara işler yapan sanatçılar, sanat simsarları tarafından keşfedilmiş ve sanat piyasasına dahil edilmişlerdir. Günümüzde de bazı gerilla sanatçılar kurumlarla işbirliğine girerken bazı gerilla sanatçılar da bu duruma karşı çıkmaktadırlar. Bu durum gerilla sanatın doğasında bazı değişikliklere yol açmış, gerilla sanatçılarını kendi arasında fikir ayrılıklarına götürmüştür. Doğası gereği geçici olma özelliğini barındıran gerilla sanat, sanat piyasasına dahil olarak metalaşmaya başlamıştır. Son yıllarda sanat bir yatırım aracı olarak görülmeye başlanmış ve sermaye ile ilişkisinde ciddi artışlar görülmüştür. Bu bağlamda sadece ticari amaç güden kurumlar açısından değil, küresel boyutta reklam ve projelere imza atan birçok sanat kurumu gerilla sanatın dinamiklerinden ve ruhundan yararlanarak gerilla sanatı kendi propagandalarına dahil etmektedirler. -------------------- Guerrilla art, as it is today, is an unauthorized activity that we can often find on the streets in the early stages. In the 1970s, it manifested itself with its mural collectives, spread to different countries in the historical process and developed various methods. Graffiti, street art and guerilla art have been influenced by one another and at the same time separated from each other. With the state of the art market giving everything to itself, interest in guerilla art began and the audience met in art institutions such as galleries and museums. In the 1980s artists working on the streets such as Basquiat and Keith Haring were discovered by art dealers and included in the art market. Today, while some guerrilla artists collaborate with institutions, some guerrilla artists oppose this. This led to some changes in the nature of guerrilla art and led guerrilla artists to disagreements among themselves. Guerrilla art, which is temporary by nature, has started to commodify by being included in the art market. In recent years, art has started to be seen as an investment tool and its relationship with capital has increased dramatically. In this context, not only for commercial purposes, many art institutions that sign and advertise on a global scale take advantage of the dynamics and spirit of guerrilla art and include guerrilla art in their propaganda.