Fotoğrafların dinamik geometri yazılımı ile birlikte kullanılmasının başarıya ve geometrik düşünme düzeyine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP GECÜ

Danışman: Ahmet Feyzi Satıcı

Özet:

Bu araştırmanın amacı farklı kademelerde olan ilköğretim 4. ve 8. sınıf öğrencilerine, geometri öğretiminde sanal manipülatif olan dinamik geometri yazılımı (Geometer’s Sketchpad) ile dijital fotoğraflar birlikte kullanılarak gerçekleştirilen ders anlatımının, öğrencilerin başarılarına katkısının ve geometrik düşünme düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 4. ve 8. sınıf müfredatına uygun olarak ders içeriği, başarı testleri ve çalışma yaprakları hazırlanmış ve öğrencilere uygulanmıştır.Eşitlenmemiş karşılaştırma gruplu yarı deneysel olarak tasarlanan bu çalışma İstanbul merkez ilköğretim okullarının birinde, okulunun 4. ve 8. sınıflarında okuyan 97 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yaklaşımları benimsenmiştir. Araştırma verileri 4. ve 8. sınıf Geometri Başarı Testleri ve van Hiele Geometri Testi ile toplanmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak öğrencilerin hazırlanmış olan eğitim yazılımlarına ilişkin görüşleri toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerin analizinde Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Görüşme kayıtları ise belirlenen kategorilere göre kodlanıp, frekans hesaplanarak çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda 4. ve 8. sınıf öğrencilerinin Geometri Başarı Testleri puanlarına ilişkin verileri incelenmiş, dinamik geometri yazılımı Geometer’s Sketchpad (GSP) kullanılmasının her iki çalışma grubu öğrencilerinin başarı düzeylerinin artmasında etkili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte 4. sınıf öğrencilerin öntest sontest puanları arasında, GSP ile günlük hayatı örnekleyen, dijital fotoğraflarla ders anlatımı yapılan deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunurken, 8. sınıf çalışma grupları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin geometrik düşünce düzeylerindeki değişim incelendiğinde, 4. sınıf öğrencilerin öntest sontest puanları arasında, deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunurken, 8. sınıf çalışma grupları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin geliştirilen yazılım ve sanal manipülatif olarak kullanılan GSP hakkında olumlu ve olumsuz görüşleri gözlemlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Geometer’s Sketchpad, Geometri, Sanal Manipülatif, Dijital Fotoğraf, Geometrik Düşünme Düzeyi ABSTRACT The aim of this study to investigate the effects of using dynamic geometry software (Geometer’s Sketchpad) as a virtual manipulative with digital photographs on academic achievement and geometric thinking levels at 4th and 8th grade students. In this regards, instructional materials, achievement tests and worksheets were prepared in accordance with 4th and 8th grade curriculum and applied on the students.This quasi-experimental study with nonequivalent comparative groups was conducted in an elementary school in İstanbul city center with 97 students at 4th and 8th grades. Quantitative and qualitative approaches were adopted in this research. The data of the research were gathered with Geometry Achievement Tests and van Hiele Geometry Test. Moreover, data about students’ ideas about geometry learning with instructional software by using semi structured interview forms were collected.Mann Whitney U test and Wilcoxon Signed Rank Test were used in the analyses of the quantitative data of the research. The interview records were analyzed by coding with stated categories and calculating frequency.As a result, the data gathered with Geometry Achievement Tests analyzed, it is found that using dynamic geometry software Geometer’s Sketchpad (GSP) facilitated students’ learning for both 4th and 8th grade levels. However, using digital photographs with daily life photographs with GSP improved academic achievement for 4th grade students; similar effect was not found for 8th grade students. Analysis of change on the geometric thinking levels showed that, there is significant difference between 4th grade groups, but there is no significant difference between 8th grade students. Also it is observed that, the students have both positive and negative ideas towards instructional software and GSP as a virtual manipulative. Key Words: Geometer’s Sketchpad, Geometry, Virtual Manipulative, Digital Photograph, Geometric Thinking Level