Toplumsal rızanın üretiminde mekan ve ideoloji


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERİT SERKAN ÖNGEL

Danışman: Rabia Vildan Eyigüngör

Özet:

Toplumsal yaşamın bütününü kapsayan bir süreç olarak ortaya çıkan ve sistemin devamını tesis eden toplumsal rıza, küreselleşme süreci ile birlikte etkinliğini arttırarak gerek mekansal olarak gerekse kitle iletişim araçları üzerinden etkin bir biçimde örgütlenmektedir. Kamusal alanın sistemli biçimde yerini piyasa alanına bıraktığı bu süreçte, kolektif davranış bireysel davranışa teslim olmuştur. Ortak yaşam alanlarından giderek uzaklaştırılan yurttaş, tüketici kimliği ile devasa tüketim merkezlerinin içinde kendini yitirmekte, kitle iletişim araçlarının etkisi altında sadece tüketme edimi ile hareket etmektedir. Bu çalışma ile kamu-özel ayrımı, mekan ve ideoloji kavramları irdelenerek kamusal olanın yitip gittiği bu dönemde yeni bir kamusal alan arayışının gerçekleşme olanakları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Social consent is a process encompassing the whole social life and it establishes the continuity of the system. Together with globalisation, social consent is organised effectively and more powerfully both in terms of space and through the mass media. In this period when the public sphere is systematically replaced with the market, collective action has surrendered in front of induvidual action. The citizen is kept away from common life areas, but loses himself/herself in huge consumption centers in his/her identity as a consumer and acts only through consumption under the influence of mass media. This article studies the distinction between public and private and the concepts of space and ideology in order to present the possibilities of realisation of a new public sphere at a time when all that is public is being lost.