İtibar yönetimi İstanbul Büyükşehir Belediyesi örneği: İstanbul deniz otobüsleri


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Özcan

Danışman: EBRU ÖZGEN

Özet:

İtibar, birey olarak bizler için ne kadar önemliyse, her boyut ve türdeki işletme açısından da yaşamsal bir öneme sahiptir. Rekabetin artması, piyasa koşullarının çok hızlı değişimi, teknolojik gelişimler, ürün ve hizmet farklılıkların azalması ile soyut bir değer olan kurumsal itibarın somut faydalar sağladığı ve kurumun fiziksel olmayan en kıymetli varlıklarından birisi haline geldiği gözlenmiştir. Bu etkileşimden yola çıkarak, bu tez çalışması, son yılların önemli kavramlarından biri haline gelen “İtibar Yönetimi”nin önemini, itibarı oluşturan unsurlar ve etkileyen değişkenlerin neler olduğunu ve bu değişkenlerin kurum itibarını nasıl etkilediğini anlatmayı hedeflemektedir. Kurumların olumlu itibar kazanmaları şüphesiz ki uzun çabalar sonucunda gerçekleşmektedir. Güven, ürün ve hizmet kalitesi, finansal performans, sosyal sorumluluk alanında tüm çalışmalar, etik unsurlar, müşteri memnuniyeti, CEO, kurumsal değerlerde tutarlılık ve paydaşlarla kurulacak etkili iletişimin önemi, zaman alan ve olumlu itibar getiren süreçlerdir. Fakat yıllar alan bu süreç hiç beklenmeyen olaylar sonucunda çok kısa sürede yitirilebilir. Bu, sahip olunan itibarı yönetmenin ve elde tutmayı başarmanın önemini göstermektedir. Başarılı ve etkin şekilde yürütülen İtibar Yönetimi kurumlara finansal açıdan, pazar payı açısından ve insan kaynakları açısından büyük değer katmanın yanı sıra kriz dönemlerinden en az zararla ve en kısa sürede çıkabilmeyi sağlamaktadır. Kurumsal itibarın kurumlara kattığı değerin farkında olan işletmeler belirli dönemlerde yapılan itibar ölçüm araştırmalarına yönelmektedirler. Kazanılması uzun ve planlı bir süreci gerektiren itibar, doğru yönetilmediğinde kolayca yitirilebilecek bir değerdir. Hazırlanan bu çalışma ile İtibar Yönetiminin yerel yönetimler içerisindeki işleyişi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.’nin İtibar Yönetimine ilişkin attığı örnek uygulama çalışmalarının anlatımına yer vermektedir. ABSTRACT Reputation is not only for the individual human beings, but also it has vital importance for any size and kind of company. With the increasing competition in the market which is changing very rapidly, technologic developments, and decreasing differences between the products and services, the institutional reputation, which is essentially an abstract value, becomes one of the most valuable unphysical goods of companies that provides concrete benefits. Moving from this point, the goal of this master’s thesis is to explain the importance of “Reputation Management” as one the most important concepts of last years, the components and variables of Reputation, and what kind of dependent and independent variables affect it. It is for sure that acquiring a positive reputation requires great effort and time. It takes time and needs positive reputation to establish trust, product and service quality, financial performance, the awareness of social responsibility, ethics, customer satisfaction, CEO, institutional consistency, and effective communication with shareholders. Nevertheless, all these may be ruined in very short time with some unexpected events and developments. A successful and effective Reputation Management not only raise the values of a company in terms of financially, market share and human resources, but also it guarantees overcoming the crises with the least damage and time. Companies and institutions, which has become aware of the contribution of reputation, have conduct researches to measure their reputation levels. They also are aware of the fact that reputation can easily get lost while establishing it is a long and planned process. In this study, Reputation Management is analyzed in the municipal level by focusing on the related work of the Istanbul Metropolitan Municipality İstanbul Sea Buses Corporation (İDO).