A mathematical model for personnel task assignment problem in banking sector


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Kenan Çetin

Eş Danışman: GÜLFEM TUZKAYA, ÖZALP VAYVAY

Özet:

BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PERSONEL İŞLEM ATAMA PROBLEMİ İÇİN BİR MATEMATİKSEL MODEL İşgücünün, hizmet sektöründe faaliyet gösteren şirketler için en önemli kaynak olduğu bilinen bir gerçektir. Bu nedenle; işgücü kaynaklarının etkin ve verimli bir şekilde kullanılması, planlanması ve yönlendirilmesi en önemli gerekliliktir. Bankalar özelinde, şubelerden ve doğrudan doğruya müşterilerden gelen işlemler, direkt olarak Merkez İşlemler Birimine gelmektedir ve birimin amacı departmanlardaki sınırlı çalışan kaynakları ile en yüksek verimlilikte en iyi operasyonel hizmet sunmaktır. Bu çalışmada, gerçek bir atama problemi ele alınmış olup, problem Genelleştirilmiş Atama Problemi olarak değerlendirilmiştir. Sorunun çözümü için ilgili algoritmalar listelenmiş ve literatür araştırması bölümünde incelenmiştir. Ardından, üç aşamalı bir yöntem önerilmiştir. Birinci adım sisteme gelen işlemlere müşteri türlerine, SLA' sürelerine, termin sürelerine, görev tipine göre öncelik vermektedir. İkinci aşamada, çalışan gruplarına işlerin atanması amacıyla bir matematiksel model geliştirilmiş ve modelin çözümü için lineer fiziksel programlama kullanılmıştır. Üçüncü adımda, işlemleri çizelgelemek için öncelik skorları kullanılmıştır. Ardından önerilen model gerçek bankacılık verileri üzerinde test edilmiştir. Tüm testler için GAMS çözücü olarak kullanılmıştır. Sonuçlar, önerilen modelle elde edilen çözümlerin mevcut durumla karşılaştırıldığında yeterli sonuç verdiğini göstermektedir. -------------------- A MATHEMATICAL MODEL FOR PERSONNEL TASK ASSIGNMENT PROBLEM IN BANKING SECTOR It is a known fact that workforce is the most important resource for the companies operating in the service sector. Therefore; effective and efficient utilization, planning and directing of the workforce resource is one of the most essential requirements. For banks, a large number of transactions from the branches and directly from the customers during the day coming to Central Operations Department and their aim is to provide the best operational service with the highest efficiency with the limited employee resources in the departments. In this study, a real assignment problem was discussed and the problem was considered as Generalized Assignment Problem. For the solution of the problem, related algorithms were listed and examined in the literature survey part. Then, a three-step method is proposed. First step prioritizes the task coming to the system according to customer types, SLAs, cut-off times, task type. In the second step, a mathematical model was developed to assign task to employee groups and linear physical programming is used to solve the model. Third step schedule the tasks by using prioritization score. Afterward, proposed model was tested on real banking data. For all the tests, GAMS was used as a solver. Results show that proposed model and obtained solutions gave better results compared with current situation.