Ortaöğretim öğrencilerinin kimyasal bağ kavramına ilişkin yanılgıları ve bu yanılgıları destekleyen düşünce biçimleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERRİN ADİK

Danışman: FİLİZ KABAPINAR

Özet:

Bu çalışmada, müfredatın öngördüğü geleneksel eğitimi almış olan ortaöğretim öğrencilerinin kimyasal bağ kavramına ilişkin yanılgıları ve bu yanılgıları destekleyen düşünce biçimleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama yöntemi, sondaj sorularından oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini İstanbul ilinde beşi Asya, beşi ise Avrupa yakasında olmak üzere 10 devlet lisesi ve 293 lise 3. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma bulguları kimyasal bağ kavramına ilişkin müfredatın öngördüğü öğretimi almış olmalarına karşın öğrencilerde bazı kavram yanılgılarının varlığını ortaya koymuştur. Söz konusu yanılgılar sırasıyla; § Fiziksel ve kimyasal değişimde kimyasal bağın özelliklerine ilişkin yanılgıları, § Kovalent bağda, bağ elektronlarının hareketine ilişkin yanılgılar, § Bağ açısının oluşum nedenine ilişkin yanılgıları, § Polar kovalent bağın oluşumuna ilişkin yanılgıları, § Kimyasal bağların enerji, hacim ve ağırlık özelliklerine ilişkin yanılgıları şeklindedir. ABSTRACT In this study, scondary students' misconceptions on chemical bonding were investigated. Research was carried out with students who received the conventional teaching on chemical bonding. Questionnaire which aimed to assess students' misconceptions via probes was the main data collection method. This study were conducted in ten different puplic high schools. Five of them are in Asian part of Istanbul and five of them are in European part of Istanbul. 293 students, who had instruction according to the (national) curriculum, were involved in this study. The results of study indicated that students had misconceptions regarding chemical bonding even though they recevied the conventional teaching on the topic. It was found that students' misconceptions are focused on five main areas; · Misconceptions on chemical bonding during physical and chemical change, · Misconceptions on location and movement of electrons in a covalent bond, · Misconceptions on bond angle, · Misconceptions on structure of a polar covalent bond, · Misconceptions on properties such as energy storage, volume and mass of chemical bonds.