Galatasaray Lisesi'nin Türk basınına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKSEL BASMACI

Danışman: HÜSEYİN BARIŞ DOSTER

Özet:

GALATASARAY LİSESİ’NİN TÜRK BASININA ETKİSİ Kurulduğu yıl olan 1481’den bu yana, birbirinden önemli tarihi olaylara tanıklık edip, farklı yönetimlerle yoluna devam eden Galatasaray Lisesi, bugün ulaştığı nokta itibariyle çağdaş bir eğitim kurumu olarak eğitim hayatını sürdürmektedir. Gerek Osmanlı İmparatorluğu, gerekse Türkiye Cumhuriyeti döneminde, ülkenin fikirsel ve bilimsel ihtiyaçlarını karşılayabilecek bireyler yetiştiren okul, her dönem topluma yön verebilecek düzeyde bir etkiye sahip olmuştur. Tanzimat Fermanı’nın ilanıyla birlikte 1868 yılından sonra Mekteb-i Sultani olarak yoluna devam eden okul, en ciddi atılımını bu dönemde yapmış ve modern Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasında aktif şekilde rol alan bireylerin yetişmesine kaynak teşkil etmiştir. Özellikle okulun yazılı basına birçok önemli gazeteci kazandırması ve bu gazetecilerin yarattığı etki, ideolojileri son derece dikkat çekicidir. Bu perspektiften hareketle çalışmada, eğitim ve okul kültürü gibi kavramlarla birlikte Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de eğitimde modernleşmenin tarihsel dönemlerine incelenerek, Galatasaray Lisesi ve bu okuldan mezun olan 23 farklı gazetecinin bilgilerine yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler : Galatasaray Lisesi, Gazeteciler, Okul Kültürü, Eğitim Felsefesi ABSTRACT THE IMPACT OF GALATASARAY HIGH SCHOOL ON THE TURKISH PRESS Since 1481, the year it was founded, Galatasaray High School witnesses important historical events, is managed by different directors of school and stands on as a modern educational establishment. The school always has a considerable impact on society as it educates individuals who can meet country’s intellectual and scientific needs in the Ottoman era as well as in the Turkish Republic period. With the promulgation of Imperial Edict of Gülhane in 1868, the school was renamed Mekteb-i Sultani and witnessed a great leap forward by forming the basis for the education of individuals that played an active role in the construction of the Turkish Republic. In particular, it is remarkable that the school educated many skilled journalists who have a greater ideological impact in the development of press in Turkey. From this point of view, concepts such as education and school culture, the modernization of education in the Ottoman Empire and Turkish Republic, the history of Galatasaray High School, the biographies of 23 journalists were analysed in this thesis. Keywords : Galatasaray School, Journalists, School Culture, Educational Philosophy