Ortaokul öğrencilerinin Ay’ın kendi ekseni ve yörüngesel hareketi hakkında başarı ve görüşlerine drama yönteminin etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Nihal Erdem

Danışman: Mehmet Kürşad Duru

Özet:

Araştırmada ortaokul öğrencilerinin Ay’ın kendi ekseni etrafında ve yörüngesel hareketi hakkında bilgi düzeylerini ve görüşlerini tespit etmek, drama tekniğinin öğrencilerin bu konudaki bilgi düzeylerine ve görüşlerine etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bu araştırma, 2015-2016 yılları arasında öğrenim görmekte olan 50 ortaokul 6. sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırma yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırma deseninde kullanılan Ay’ın kendi ekseni ve yörüngesel hareketinin sorgulayıcı drama tekniği ile öğretimi bağımsız değişken, öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve Ay’ın kendi ekseni ve yörüngesel hareketine dair görüş ve anlayışları ise bağımlı değişkenlerdir. Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin Ay’ın kendi ekseni ve yörüngesel hareketi hakkında bilgi düzeylerini ve görüşlerini tespit etmek ve geliştirmek için, araştırma MEB müfredatında belirtilen amaçlar ve içeriğe uygun olarak ve müfredatın önerdiği yaklaşım, strateji, yöntem ve teknikler temellinde yürütülmüştür. “Dünya’mız Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş” adlı ünite her iki grupta da drama yöntemi ile işlenmiş ancak deney grubunda drama yöntemi sorgulayıcı tarzda kullanılmıştır. Kontrol grubunda yapılan dramalarda öğrencilere senaryo verilmiştir. Deney grubunda yürütülen dramalarda öğrenciler problem durumunu drama yaparak cevaplandırmaya çalışmışlardır. Deney grubunda sorgulayıcı dramada sergilenen rol ve davranışlar sınıfça izlenmiş, büyük grup tartışması ile doğru rolün keşfedilme fırsatı sağlanmış ve drama tekrar edilmiştir. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından astronomi başarı testi ve astronomi çalışma yaprakları kullanılmıştır. Astronomi başarı testinin sonunda çizim sorularına yer verilmiştir. Öğrencilerin çizim sorularına verdiği yanıtlar gruplandırılarak değerlendirilmiştir. Bu veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Ayrıca 6. sınıf öğrencileri arasından seçilen öğrencilerle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Her öğrenciye incelenen konu ile ilgili beşer soru yöneltilmiştir. Astronomi Başarı Testinden elde edilen sonuçlara bakıldığında deney grubu ile kontrol grubunun astronomi başarılarında bir artış olduğu görülmüştür. Ancak deney grubundaki öğrencilerin astronomi başarı testinden aldıkları puanlardaki artışın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Çizim sorularından elde edilen sonuçlara bakıldığında da deney grubundaki öğrencilerin Ay’ın hareketlerine dair anlayışlarındaki olumlu değişimin kontrol g rubuna göre daha iyi düzeyde olduğu ve doğru cevap sayısında bir artış olduğu görülmüştür. Yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlarda da sorgulayıcı drama tekniği kullanılan deney grubu öğrencilerinin Ay’ın hareketleri ile ilgili daha net ve anlaşılır cevaplar verdiği görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilere sorgulayıcı tarzda drama yaptırarak dersin işlenmesi öğrencilerin Ay’ın kendi ekseni ve yörüngesel hareketine dair görüş ve anlayışlarını olumlu yönde geliştirdiği ve akademik başarı düzeylerini arttırdığı tespit edilmiştir. ABSTRACT Evaluation of the Effect of Drama Technique on Middle School Students’ Achievement and Perceptions About Moon’s Rotation on Its Own Axis and Orbital Motion The aim of this research is to determine the level of knowledge and perceptions of the middle school students on moon’s rotation on its own axis and orbital motion, and to reveal the effect of drama technique on the knowledge levels and perceptions of students on this subject. Based on this purpose, this research was conducted with fifty middle school sixth grade students who had been educated on 2015 and 2016. The study was designed with semi-experimental pattern. In this research, teaching the moon’s rotation on its own axis and orbital motion with inquiry drama technique is the independent variable, whereas the academic achievement levels of students and the perception and understanding levels of them on moon’s rotation on its own axis and orbital motion is the dependent variable. In order to determine and improve the knowledge and perception level of the sixth grade students about moon’s rotation on its own axis and orbital movement, the research was conducted on the basis of approaches, strategies, methods and techniques proposed by the curriculum in accordance with the objectives and content stated in the Ministry of Education curriculum. The unit titled ‘Our Earth, Moon and our source of life Sun’ is lectured by the drama technique to both groups, however, the drama technique was used in an inquiry based approach in the experimental group. A scenario about the unit ‘Our Earth, Moon and our source of life Sun’ was given to students in drama control group. The students tried to find solutions to the problems by drama in the experimental group. Roles and behaviors that were performed during inquiry drama by experimental group were observed by the class and the opportunity of figuring out the right role by a large discussion group was provided and drama was replayed accordingly. In order to collect the research data two measurement tools, astronomy achievement test and astronomy worksheets, were used by the researcher in this study. At the end of the astronomy achievement test questions based on drawing were asked. Students’ responses to drawing questions were evaluated by classification. These data collection tools were developed by the researcher. Also, semi-structured interviews were performed among the selected students within the 6th grade. Five questions related to the subject were asked to each student. When the data collected from the Astronomy Achievement Test were evaluated, an increase on astronomy success was observed in both experimental and control groups. However, the increase of grades of the students on the Astronomy Achievement Test were found to be meaningfully high in the experimental group. Also, when the results obtained from the drawing questions were evaluated, students in the experimental group had a better positive change on the understanding of Moon’s motions and an increase in the number of correct answers comparing to control group. Based on the results of the semi-structured interviews, it has been observed that the students in the experimental group, who used inquiry drama technique, gave more accurate and clear answers to the questions about Moon’s motions. According to the results of this research it has been concluded that lecturing the lesson by performing drama in the inquiry style increased their academic achievement and perception and understanding levels on moon’s rotation on its own axis and its orbital motion.