Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE KARABUĞA YAKAR
Danışman: ŞULE ALPAR
Özet:1. Farklı Kültürlerden Gelen Hastalara Bakım Veren Hemşirelerin Kültürlerarası İletişim Yeterliliği Amaç:Bu çalışma farklı kültürlerden gelen hastalara bakım veren hemşirelerin kültürlerarası iletişim yeterliliğinin belirlenmesi amacıyla kültürlerarası gruba bakım veren hemşireler ile yapıldı. Gereç-Yöntem: Veriler Hemşire Tanılama Formu, Kültürlerarası Farkındalık Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve Kültürlerarası Etkililik Ölçeği ile 204 hemşire tarafından dolduruldu. Araştırma kapsamında hemşirelerin tanıtıcı özellikleri yüzdelik dilimler, ortalama veya ortanca ile sunuldu. Kültürlerarası farkındalık, duyarlılık ve etkililik düzeylerinin hemşirelerin tanıcı özelliklerine göre incelenmesi amacıyla regresyon analizi ve manova testi kullanıldı. Kültürlerarası Farkındalık ve Kültürlerarası Etkililik ölçeklerinin güvenirlik incelemesinde iç tutarlılık katsayısı cronbach’s alpha katsayısı kullanılarak, test-retest korelasyonu pearson momentler çarpımı korelasyon tekniği ile hesaplandı. Geçerlik incelemesinde; dil eşdeğerliği ve kapsam geçerliği yapıldıktan sonra; yapı geçerliliğini değerlendirmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapıldı. Bulgular:Çalışmada güvenirliği-geçerliği yapılan Kültürlerarası Farkındalık ve Kültürlerarası Etkililik Ölçeklerinin cronbach’s alpha, test-retest korelasyon katsayısı, faktör analizi geçerlik bulgularının tatmin edici düzeyde olduğu bulundu. Hemşirelerin Kültürlerarası Farkındalık, Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürlerarası Etkililik ölçeği puanları yüksek idi. Kültürlerarası Farkındalık, Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürlerarası Etkililik ölçeklerinden alınan puanların hemşirelerin tanıtıcı özelliklerine göre farklılık göstermediği bulundu. Sonuç:Kültürlerarası iletişim yeterliliği başlığı altında “kültürlerarası farkındalık, kültürlerarası duyarlılık ve kültürlerarası etkililik” ölçeklerinden alınan puanların yüksek olması çalışan hemşirelerin kültürlerarası iletişim yeterliliğine sahip olduğunu göstermiştir. Anahtar Sözcükler: kültürlerarası farkındalık, kültürlerarası duyarlılık, kültürlerarası etkililik, kültürlerarası hemşirelik, kültürlerarası iletişim. 2. SUMMARY The Intercultural Communication Competence of The Nurses Who Provide Care To The Patients From Different Cultures Hatice KARABUGA YAKAR, Prof. Dr. Sule ECEVIT Alpar (Advisor) Department of Nursing Fundamentals Objective:This study was conducted on nurses who provide care to an intercultural group to determine the intercultural communication competence of the nurses who provide care to the patients from different cultures. Material and Method:The data was collected using the Nurse Diagnosis Form, Multicultural Awareness Scale, Intercultural Sensitivity Scale and Intercultural Effectiveness Scale by 204 nurses. Within the scope of the study, the descriptive characteristics of the nurses were presented with percentage slices, mean and median. A regression analysis and manova test were used to review the intercultural awareness, sensitivity and effectiveness levels according to the descriptive characteristics of the nurses. In the reliability study of the Multicultural Awareness and Intercultural Effectiveness, the internal consistency coefficient Cronbach's alpha coefficient was used, and the test-retest correlation was calculated by the Pearson Product-Moment Correlation Technique. In the study of graphic, after performing the equivalence of language and content validity, a Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted to evaluate the structure validity. Findings:Findings of the Cronbach's alpha, test-retest correlation coefficient, and factor analysis validity of the Multicultural Awareness and Intercultural Effectiveness scales of which reliability-validity was performed were found satisfactorily. Scores of the Multicultural Awareness and Intercultural Effectiveness Scales of the nurses were high. It was found that the scores obtained from the Multicultural Awareness, Intercultural Sensitivity and Intercultural Effectiveness scales do not show a difference according to the descriptive characteristics of the nurses. Conclusion:High scores obtained from the “multicultural awareness, intercultural sensitivity and intercultural effectiveness” scales under the title of intercultural communication competence showed that the nurses employed have the intercultural communication competence. Key words: intercultural awareness, intercultural sensitivity, intercultural