Öğretmen ve öğretmen adaylarına yönelik matematik kaygı ölçeği (MKÖ-Ö)’nin geliştirilmesi ve matematik kaygısına ilişkin bir değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İpek Üldaş

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Tezin Yazarı: İpek Üldaş Tez Başlığı: Öğretmen Ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)'nin Geliştirilmesi Ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme : Araştırmanın birinci aşaması, öğretmen ve öğretmen adaylarının matematik kaygılarını ölçebilecek bir kaygı ölçeğinin (MKÖ-Ö) geliştirilmesi amacına yönelik olarak ele alınmıştır. Geçerlik güvenirlik çalışmasında, İstanbul İli'ne bağlı 16 okulda çalışmakta olan farklı branşlardaki 502 öğretmen ile Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi'nin farklı branşlarında okuyan 1066 öğretmen adayından oluşan çalışma grupları kullanılmıştır. MKÖ-Ö'nün geçerlik çalışmaları kapsamında içerik, yapı ve ayırtetme geçerliğinin sınanmasına yönelik tekniklerden yararlanılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsmında, uzman görüşü alındıktan sonra verilere faktör analizi yapılmış, 0,40 ve altında kalan değerlere sahip varyans yükü taşıyan ve birden fazla faktörde yer alan 24 madde elenerek tekrarlanan faktör analizleri sonucunda ölçeğin 39 madde ve 7 faktörden oluşmuş son hali ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenirliğinin tespitinde uygulanan Cronbach Alfa Testi sonucu bulunan içtutarlılık katsayısı ölçeğin bütünü için 0,95 düzeyindedir. Araştırmanın ikinci aşaması ise öğretmen ve öğretmen adaylarının geliştirilen MKÖ-Ö yardımı ile elde edilen matematik kaygı puanlarının belirlenen bazı değişkenler (yaş, cinsiyet, branş, sınıf düzeyi) açısından incelenmesine yönelik bir değerlendirme çalışmasıdır. Çalışmanın örneklemi, ölçeğin geliştirilmesi aşamasında kullanılan çalışma grubundaki öğretmenlerin tümü ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi öğrencilerinden sadece birinci ve son sınıflar alınarak oluşturulmuştur. Writer: İpek Üldaş Title: Development Of A Mathematics Anxiety Scale Towards Teachers And Teacher Candidates (MAS-T) And An Assessment On Mathematics Anxiety Summary: The aim of the first step of this research was held to develop a mathematics anxiety scale named Mathematics Anxiety Scale Towards Teachers and Teacher Candidates (MAS-T). 502 teachers from different fields, from 16 different schools in İstanbul, and 1066 teacher candidates studying at Atatürk Education Faculty of Marmara University were used as study groups in validity and reliability studies. Content, construct validities and t-tests between items' means of upper %27-lower %27 points were used in the validity studies of MAS-T. The first version of the scale with 75 items prepared by reviewing the related literature was administered to experts of the field. Factor analyses were used to examine the construct validity of the scale, and the items that have a variance value of under 0,40 and those that appear in more than one factor in the same analysis were deleted. Results of these analyses show that the scale with 39 items remaining left has 7 factors: Understanding Mathematics Anxiety (9), Discussing Mathematics Anxiety (8), Problem Solving Anxiety (4), Arithmetical Computation Anxiety (5), Mathematical Self-Adequacy Anxiety (5), Mathematical Interpretation Anxiety (4), and Making Mathematical Mistakes Anxiety (4). The Cronbach alpha coefficients varied between 0,95 and 0,69. The purpose of the second step of the research was to find out the relationships between mathematics anxiety of teachers and teacher candidates and certain variables as gender, age, and department. The data, collected via MAS-T, were analyzed by using one tail variance analysis and "t" test.