Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HACER SÜMEYRA BİLİCİ
Danışman: Gülden Uyanık
Özet:Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkinin ve çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma, İstanbul ili Üsküdar ilçesinden uygun örnekleme yöntemi ile seçilen anaokullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim yılında okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 110 çocuktan ve öğretmenlerinden (12) oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları, araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", Güven ve Işık (2006) tarafından 5 yaşa uyarlaması yapılan "Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği", Yılmaz (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Wally Sosyal Problem Çözme Testi" ve Uyanık-Balat, Akman ve Arslan-Çiftçi (2017) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Okul Öncesi Rekabet Ölçeği"dir. Verilerin analizinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı analizi uygulanmıştır. Çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stillerinin çeşitli değişkenler (cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba yaşı, anne-baba öğrenim düzeyi, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi ve daha önce okul öncesi eğitim hizmeti alma durumu) açısından incelenmesi amacıyla yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılmış ve değişkenlere göre farkı incelemek için ise t Test, tek yönlü varyans analizi-ANOVA, Kruskal Wallis-H Testi, Mann Whitney-U Testi ve Post Hoc Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile rekabet etme stilleri alt boyutları arasında ve sosyal duygusal uyumları ile sosyal problem çözme becerileri alt boyutları arasında anlamlı düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların sosyal duygusal uyumlarının cinsiyet, anne öğrenim düzeyi ve baba çalışma durumu değişkenlerine göre; sosyal problem çözme becerilerinin cinsiyet ve baba yaşı değişkenlerine göre; rekabet türlerinin ise anne öğrenim düzeyi ve baba öğrenim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği saptanmıştır. -------------------- This research aims to examine the relation between socio-emotional adaptation, social problem solving skills and types of competition in children and review socio-emotional adaptation, problem solving skills and types of competition of children in terms of different variables. The survey research was carried out in kindergartens selected from Üsküdar in İstanbul via convenience sampling method. The sample of the research comprises 110 children who attended preschool education in the academic year of 2018-2019 and their teachers (12 people). Data collection tools for the study were "Personal Information Form" developed by the researcher, "Marmara Social Emotional Adaptation Scale" adapted by Guven and Isik (2006) for 5-year-old children, "Wally Social Problem Solving Test" translated and adapted to Turkish by Yılmaz (2012) and "Preschool Competition Questionnare" translated and adapted to Turkish by Uyanik-Balat, Akman and Arslan-Ciftci (2017).Data was analyzed through Spearman's Rank Order Correlation to determine the relationship between socio-emotional adaptation, social problem solving skills and types of competition in children of 60-72 months old. Descriptive statistics such as frequency, mean and standard deviation was used to examine socio-emotional adaptation, social problem solving skills and types of competition in children in terms of different variables (gender, age, number of siblings, birth order, age of parents, academic background of parents, socio-economic status of family and whether the children had preschool education before). Afterwards, T-test, one-way analysis of variance-ANOVA, Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney-U test and Post hoc analysis were used to analyze the variation in terms of different variables.Research findings have indicated that there is a statistically significant relationship between socio-emotional adaptation and sub-dimensions of types of competition and socio-emotional adaptation and sub-dimensions of social problem solving skills in children of 60-72 months old. Furthermore, a significant variation has been observed in socio-emotional adaptation in terms of gender, mother's academic background and whether father is employed, in social problem solving skills in terms of gender and father's age and in types of competition in terms of mother's and father's academic background.