Uyarlamalı zeki öğretim sisteminde bulanık mantık yaklaşımı ile öğrenci modelleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Öznur Öcal

Danışman: BUKET DOĞAN

Özet:

UYARLAMALI ZEKİ ÖĞRETİM SİSTEMİNDE BULANIK MANTIK YAKLAŞIMI İLE ÖĞRENCİ MODELLEME Geleneksel bilgisayar destekli eğitimin herkese aynı içerik problemine çözüm olarak ortaya çıkan ve öğrenci ile ilgili bilgileri saklama ve öğrenci seviyesine uygun olarak öğrenme gerçekleştiren zeki öğretim sistemleri güncel bir araştırma konusudur. Bu tez çalışmasında; bulanık mantık kullanılarak öğrenci bilgisinin modellenmesi uyarlama teknolojileri ile sistemi daha etkin hale getirmek ve geliştirilen sistemin test çalışmaları sonrasında bir ders içerisinde öğretim yazlımı olarak kullanılmasını sağlayıp sistemle ilgili öğrenci görüşlerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Geliştirilen zeki öğretim sisteminde öğrenci modeli modülü için Bulanık Mantık(BM) tercih edilmiştir. Bulanık mantık bir karar verme ve değerlendirme birimi olarak kullanılmaktadır. Öğrencinin geleneksel sistemde alacağı not ile BM etki ettirilmiş notu farklı olmaktadır. Öğrencinin tüm soruları cevaplama süresine bağlı olarak not kısımları farklı kurallar çerçevesinde değerlendirilmektedir. Ayrıca hazırlanan sistemde öğrenci seviyesi 2 kısımda incelenmiştir. Her seviyedeki BM etkisi de farklı olmaktadır. Böylelikle 1.seviye öğrenen ve konuyu tamamlayan öğrenciyle bu seviyeyi geçemeyip daha basit anlatımlı 2.seviyeyi gören öğrenci farklı değerlendirilmeye tabi tutularak karşılaşılabilecek eksiklik giderilmeye çalışılmıştır. Sistemde ayrıca ZÖS’e yardımcı olarak kullanılan, öğrencinin gerçekleştirilen sistemi daha etkili ve kolay kullanabilmeleri için Uyarlamalı Öğrenme teknikleri de kullanılmıştır. Bu teknikler sayesinde öğrenci hazırlanan site içerisinde kolaylıkla hareket edebilmekte, kaldığı konuyu ve kaldığı konunun bütün içerisindeki yerini görebilmektedir. Ayrıca kendisine uygun yazı puntosu, en çok tercih edilen yazı fontlarından birini, kalın veya normal seçenekleriyle ekran parlaklığını ayarlayarak kullanabilmektedir. Ayrıca sistemin pilot bir çalışma olarak öğrenciler tarafından kullanılması sağlanmış ve kullanan öğrenci görüşlerine ait değerlendirme de yapılarak ileriye yönelik çalışmalara fikir vermesi sağlanmıştır. Geliştirilen sistem dört ana başlık altında açıklanmıştır. Birinci kısımda tezin amacı, yerli ve yabancı yayınların incelenmesi, ZÖS, Uyarlamalı öğrenme ve BM konuları açıklanmıştır. İkinci kısımda gerçekleştirilen sistemin yapımında kullanılan materyal ve yöntemler adım adım açıklanmıştır. AFLIST adı verilen sistemin bileşenleri, ekran çıktıları, tablo yapıları, BM ve uyarlama özelliklerinin kullanımı açıklanmaya çalışılmıştır. Üçüncü kısım olan bulgular ve tartışmada Dr. Nureddin Erk - Perihan Erk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde EML-10A sınıfında bulunan 10 öğretmen ve 20 öğrenci ile yapılan Likert türü anketin değerlendirilmesi beş başlık altında incelenmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda geçekleştirilen sistemin öğrenmeye yardımcı olduğu ve başarılı bulunduğu belirtilmiştir. Dördüncü kısımda tez çalışmasından alınan sonuçlar, ileriye yönelik AFLIST yazılımı ile yapılabilecek başka uygulamalar ve çalışmanın diğer tezlerden farkına değinilmiştir. ABSTRACT ADAPTIVE INTELLIGENT TUTORIAL SYSTEM WITH FUZZY LOGIC APROACH STUDENT MODEL Traditional computer-aided education emerged as a solution to same content problem and retention of student information which performs learning in accordance with student level is a current research. In this study we aim to put forward modeling of student information using Fuzzy Logic (FL) and making system more effective with adaptive teknologies and after the test operation of the proposed system providing the usage of education software with student opinions.In developed intelligent tutoring system student model module is preferred for FL. FL is used as a decision-making and evaluation unit. Students with a grade will be effected in the conventional system notes that the FL is different. Depending on the duration of answering all the questions of the students grade parts evoluate under different rules. Besides the students level is examined in two sections in the prepared system FL influence at all levels are also different. Thus, the 1st level and the level of learning with students completing simple language deficiencies encountered more issues when fail to pass this level subjected to a different assessment of the students who were trying to resolve the 2nd level. The system can also be used as an aid to ITS students performed in order to use the system more effective and easy for Adaptive learning techniques. With these techniques students can move easily can find where they left and the point in the entire prapered system. They are also writing to the appropriate points, one of the most preferred text fonts can be used by adjusting the screen brightness with thick or normal options. In addition, as a pilot assessment the views of students using the system work is evaluated to give an idea to the future work.The developed system is described under four main headings. The aim of the thesis in the first part, the research of local and foreign publications, ITS, adaptive learning and FL issues are explained. The materials and methods used in the construction of the second part held system is described step by step. AFLIST called the system's components, screen shots, tables, structures, it has tried to explain the use of the FL and adaptation features. In the third part, the findings and discussion in Dr. Nureddin Erk - Perihan Erk Anatolian Technical and Vocational High School at EML-10A with 10 teachers and 20 students in the class conducted a Likert type evaluation of the questionnaire were examined under five headings. According to the evaluations that help to learn the system and are as a result of it conducted found successful. The fourth part of the thesis from the study results, other applications can be made with prospective AFLIST software and difference of thesis to the others.