Okul öncesi eğitime devam eden beş-altı yaş grubu çocuklarda uygulanan ses eğitimi etkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hüma Çetinkaya

Özet:

OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN BEŞ – ALTI YAŞ GRUBU ÇOCUKLARA UYGULANAN SES EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ Bu araştırmada; Okul öncesi eğitime devam eden beş - altı yaş grubu çocuklara uygulanan ses eğitimi etkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney ve Kontrol Grubu oluşturularak yapılan çalışmada araştırmanın evrenini İstanbul Anadolu yakasında bulunan Özel Deha Bilim Sanat Eğitim Kurumuna devam eden 34 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada onbeş hafta boyunca haftada bir gün deney grubuyla, araştırmanın birinci ve onbeşinci haftalarında ise kontrol grubuyla çalışılmıştır. Beş-altı yaş grubu çocukların; ton duygusu becerisi, ritm çalışması yapabilme becerisi, nüans çalışması yapabilme becerisi, alt-üst sınır söyleme becerisi ve nefes-ses egzersizlerini yapabilme becerisi incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayanılarak, okul öncesi eğitime devam eden beş –altı yaş grubu çocuklara uygulanan ses eğitimi etkinliklerinin çocukların, alt-üst sınır söyleme becerisi, ritm çalışması yapabilme becerisi, ton duygusu becerisi, nüans çalışması yapabilme becerisi ve nefes-ses egzersizlerini yapabilmelerinde büyük ölçüde etkili olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçlarına göre; Kontrol ve Deney gruplarının Alt-Üst Sınır Söyleme Becerisi sontest puanları, Ritm Çalışması Yapabilme Becerisi sontest puanları, Ton Duygusu Becerisi sontest puanları, Nüans Çalışması Yapabilme Becerisi sontest puanları, Nefes-ses Egzersizleri Yapabilme Becerisi sontest puanları ve bu puanların oluşturduğu toplam sontest puanları arasında istatistiksel açıdan 0.05 düzeyinde Deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Bu sonuç bize başlangıçta aynı seviyede olan gruplardan eğitim verilen Deney grubunun sontest puanlarında daha yüksek ve verilen eğitimin başarılı olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Dönem, Okul Öncesi Eğitim, Müzik Eğitimi, Ses Eğitimi Etkinlikleri. ABSTRACT THIS STUDY IS AN INVESTIGATION INTO THE DIFFERENT EFFECTS OF REGULAR VOICE LESSON ACTIVITIES WITH PRE-SCHOOL-AGE CHILDREN, AGED FIVE AND SIX. The goal of my research was to examine the varied changes resulting from continued voice lesson activities in pre-school-aged children of the ages of five and six. The research was conducted with a control group by using the model of a test at the beginning and a test at the end of the study. An experimental group and a control group were formed at the Özel Deha Bilim Sanat Eğitim Kurumu (Private Science and Art Education Foundation for Highly Intelligent Children) on the Asian side of Istanbul and consisted of 34 children. In the study the experimental group received voice training one day a week for fifteen weeks, whereas the control group received lessons only one day at the beginning of the 15-week session and one day at the end of that period. These five and six-year old children were studied in regards to their capability to discern the right pitch, to follow a rhythm, tone progression, the reach of the highest and lowest pitch and their ability to perform the breathing-voice exercises. The result of the research showed that the pre-school age five-six year-olds who had weekly voice lessons far exceeded the control group in their highest-and-lowest pitch capacity, their rhythm skills, pitch-discernment, tone progression, and breathing-voice capabilities. The results of the research show: The experimental group, compared to the control group, showed a statistical difference of 0.05 in favor of the experimental group in their highest-and-lowest pitch capacity, their rhythm skills, pitch-discernment, tone progression, and breathing-voice capabilities.This result shows that, although both groups were at the same skill level at the beginning of the study, the experimental group showed a higher point average at the final test and a successful training result. Key words: Pre-school age children, Pre-school Education, Music Education, Voice Training Activities