İlköğretim okulları üçüncü devre müzik programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURÇAK GÜL SÜALP

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırma, ilköğretim okulları 3. devre (6.7.8. sınıf) müzik programının uygulanmasında karşılaşılan sorunların tespiti amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini İstanbul ilindeki özel ve devlet ilköğretim okulları oluşturmuştur. Oranlı küme örnekleme ile 58 devlet, 16 özel okul belirlenerek bu okullarda görev yapan toplam 81 öğretmene konuyla ilgili görüşlerini almak üzere anket uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler istatistik işlemlere tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre öğretmenler programı uygulamakta zorluk yaşamaktadırlar. Elde edilen bulgulara göre programın uygulanmasında yardımcı olması gereken, kitaplar, ders saatleri, sınıf mevcuttan, derslik, kaynak araç ve gereçler öğretmenler tarafından yetersiz bulunmaktadır. Öğretmenler programdaki konuların sayısından ve içeriklerinden de şikayet etmektedirler. Her ne kadar müzik dersinin önemine inanılması konusunda bir takım problemler oluşsa da idarelerin destekleyici tutumları umut vericidir Elde edilen bir diğer sonuca göre ilköğretim müzik öğretimi programının kendine hedeflediği amaçların % 80'ine ulaşamadığı anlaşılmaktadır. Bu sonuç programın kullanışsız, kullanışsız olduğu kadar da gerçeklerden uzak olduğunun kanıtıdır. Öğretmenlerin yaklaşık yansı mezun ettikleri öğrencilerin program amaçlarının sadece % 20'sine sahip olarak mezun olduklarını düşünmektedirler. Bu oranın öğretmenlerin çalıştıkları okula ya da hizmet sürelerine göre bir değişim göstermemesi ise dikkatimize takılan bir başka sonuç olmuştur. Ayrıca bu oranlar öğrencilerin, belirleyen olduğu, oranlar değildir. Araştırmanın sonuçlarını destekleyen çeşitli araştırmalardan öğrencilerin müzik dersinden farklı beklentileri olduklarını görmekteyiz. Öğretmenlerin yeterliliklerine yönelik sonuçlara bakıldığına, müzik öğretmenlerinin çoğu kendilerini mesleklerini uygulamakta yeterli IVbuldukları görülmektedir. Dikkate değer husus ise ilgi çekmektedir. Piyano ile eşlik etmede müzik eğitimi bölümü mezunları, Türk müziği konservatuarı mezunlarına göre kendilerini daha yeterli bulurken; koro yönetiminde ise Türk müziği konservatuarından mezun olanlar, müzik eğitimi bölümü mezunlarına göre kendilerini daha yeterli bulmaktadır. Genelde bakıldığında yeterlilikle hizmet süresi arasında ölçme ve süreyi doğru kullanma gibi önemli konularda hizmet yılı fazla olan yani deneyimli öğretmenlerin daha başarılı olduğu görülmektedir. Başka bir kritik ayrıntı ise farklı çalgıları öğrenciye tanıtacak kadar çalabilme becerisi ile yöntem ve teknikleri kullanabilmededir. Yine Türk müziği konservatuarından mezun olanlar müzik eğitim bölümlerinden mezun olanlara göre bu konularda kendilerini daha az yeterli bulmaktadır. Deneyim ve başarı arasındaki doğru orantı tartışma yürütmez bir gerçektir. Bazı istisnalar dışında deneyim daima başarıyı perçinler. Ancak bulgulara baktığımızda karşımıza çıkan sonuç Türk müziği konservatuarından mezun olan öğretmenlerin önemli noktalarda yetersizliğidir. Öyle ki piyano ile eşlik edemeyen, yöntem ve teknikleri uygulayamayan, farklı çalgıları öğrenciye tanıtacak kadar çalmayan bir öğretmen grubu söz konusudur.