Web tabanlı yüksek öğretimin öğrencilerin akademik başarıları ve tutumları doğrultusunda değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAVUZ ERDOĞAN

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Bu araştırmada web tabanlı yükseköğretimde öğrencilerin akademik başarılarına ve web tabanlı eğitime yönelik tutumlarına etki eden faktörler incelenmiştir. Araştırma, 2003-2005 eğitim-öğretim sezonlarında, Bilgi Üniversitesi e-MBA programında öğrenim görmekte olan 127 kişilik öğrenci grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin sahip oldukları kişilik, yetenek ve bir takım demografik özelliklere göre akademik başarıları ile web tabanlı eğitime yönelik tutumları kestirilmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin sahip oldukları bir takım demografik bilgileri tespit etmek amacıyla Demografik Bilgiler Anketi (DBA), web tabanlı eğitime yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Web Tabanlı Eğitim Tutum Ölçeği (WTE-TÖ), web tabanlı eğitim aldıkları siteyi yazılım kriterleri açısından değerlendirmeleri amacıyla da Web Yazılımı Değerlendirme Formu (WYDF) geliştirilmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla Sıfat Listesi (ACL); yeteneklerini belirlemek amacıyla da Lisansüstü Eğitim Sınavı sayısal ve sözel yetenek testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin akademik başarılarının ve WTE tutumlarının bir takım demografik özelliklere göre farklılaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin akademik başarıları ile sayısal yetenekleri ve WYDF puanları arasında pozitif yönde ilişkiler saptanmıştır. Kişilik özelliklerinden başarı, başatlık, danışmaya hazır olma ve ideal benlik alt ölçekleri ile akademik başarı arasında pozitif yönde; değişiklik alt ölçeği ile akademik başarı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Gerçekleştirilen çoklu regresyon işlemleri sonucunda; web tabanlı eğitimin tutum puanları, yazılım değerlendirme puanları, sayısal/sözel yetenek puanları ve kişilik alt ölçekleri puanları (birlikte) öğrencilerin akademik başarılarını anlamlı olarak yordamakta (F=3.013, p<0.05) ve akademik başarıdaki toplam varyansın %53.2’sini açıklamaktadırlar. II Aynı şekilde, öğrencilerin WTE tutumları ile web yazılımı değerlendirme puanları arasında pozitif yönde; sayısal yetenekleri ve sözel yetenekleri arasında ise negatif yönde anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. WTE tutumları ile kişilik özelliklerinden başarma, şefkat gösterme, ideal benlik ve askeri liderlik arasında pozitif yönde; ilgi görme kişilik özelliği ile negatif yönde ilişki saptanmıştır. Gerçekleştirilen çoklu regresyon analizine göre, öğrencilerin WTE tutum puanları anlamlı olarak yordanmakta (F=3.263, p<0.01) ve toplam varyansın %52.7’si adı geçen değişkenler tarafından açıklanmaktadır. ABSTRACT The purpose of this study is to examine the factors which affect students’ academic achievement and web based education attitudes in web based higher education. The study was realized using correlative scanning model on 127 students in the 2003-2005 academic years, in Bilgi University e-MBA master program. A questionnaire form was used to investigate the demographic information of the students. A scale was developed by the author to assess students’ attitudes towards web based education and also another scale was developed to determine the students’ opinions towards web site of e-MBA program. Besides that Adjective Check List (ACL) adopted into Turkish by Savran (1993), was used to investigate some personality characteristics of the students. To evaluate the numerical reasoning and language use aptitudes, LES examination scores were used. At the end of the study, it was seen that students’ academic achievement and web based education attitudes were differed with respect to some demographic characteristic. And also, significant correlation found out between students’ achievement and numerical reasoning aptitudes and web site assessment scores. In addition, some personality characteristics such as dominance, achievement, counseling readiness and ideal self-concept were showed positive correlation with academic achievement. However, negative correlation was determined between academic achievement and change personality characteristic. Multiple Regression analysis indicates that academic achievement scores could be significantly predicted by independent variables (F=3.013; p<0.05) and explained up to 53.2 % of total variance in students’ achievement. In addition to this, attitudes of the students towards web based education are significantly correlated with web site assessment scores in positive way. II However negative correlation was found between students’ attitudes and numerical reasoning/language use aptitudes. Some personality characteristics such as achievement, nurturance, ideal self-concept and military leadership were showed positive correlation with web based education attitudes, and negative correlation with succorance personality characteristic. Multiple Regression analysis indicates that academic achievement scores could be significantly predicted by independent variables (F=3.263, p<0.01) and explained up to 52.7% of total variance in students’ attitudes.