Türk hazır giyim sektörünün rekabet analizi ve global pazarlama stratejileri önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ABDURRAHMAN BAŞ

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Bu çalışmada, Türk hazır giyim sektörünün global rekabet potansiyelinin bulunduğu; sektörün içerisinden, global pazarlama perspektifiyle geliştirilecek stratejiler doğrultusunda, global rekabette önder konuma geçebilecek şirketler çıkabileceği hususu, temel tez olarak işlenmektedir. Çalışmada öncelikle, global pazarlama disiplininin tanıtımına ve bir uygulama çerçevesi önerisine yer verilmektedir. Bu bölümün içeriğini, global pazarlamanın getirileri, rekabet analizi yöntemleri, girilecek pazarın seçimi, pazara giriş stratejileri ve pazarda büyüme stratejileri oluşturmaktadır. Önerilen uygulama çerçevesi modeli, literatürden aktarılan bilgilerin, süreç yaklaşımı ile yeniden derlenmesiyle oluşturulmuştur. Çalışmanın uygulama bölümünde, önerilen uygulama süreci adımları takip edilerek, öncelikle sektörün global vizyonu tartışılmaktadır. Ardından, dünyada ve Türkiye’de hazır giyim sektörünün global rekabet durumu analiz edilmektedir. Bu analizlerin sonuçları paralelinde, sektöre, hedef pazarlara giriş ve pazarda büyüme stratejileri önerilmektedir. Son aşamada, global gelişimin gözden geçirilmesi ve vizyonun güncellenmesine yönelik önerilere de yer verilmektedir. Sonuç bölümünde, uygulama sonucu olarak, Türk hazır giyim sektörünün global aktör çıkarma potansiyelinin bulunduğu kanısına yer verilmiştir. Tezin genel sonucu olarak ise, ulusumuzun zenginleşmesinde rol oynayacak global aktörlerin yaratılmasında global pazarlamanın, sunduğu teorik çerçeveler ve uygulama yöntemleri ile, şirketlerimize yardımcı olacak en önemli disiplin olduğu kanısı dile getirilmektedir. ABSTRACT In this thesis, the potential and possibility of developing leading, competitive global actors from within Turkish Garment Industry, with the help of strategies developed from global marketing perspective is examined. The first part begins with an introduction to global marketing discipline with special emphasis on benefits of global marketing, methods of competitive analysis, selecting the target market, market entry strategies and market development strategies. After the introduction, a framework for global marketing applications is proposed by reorganizing the concepts from the literature with a process approach. In the application part of the study, following the steps in the application framework, the global vision of the industry is discussed. Secondly, the global competitive analysis of the industry is performed. In accordance with the findings of the analysis, strategies for selecting the target market and entering into it are proposed. Finally, there are suggestions for reviewing of the global development phase of the firms and revising their global visions. In conclusion, for the application part, it is deducted that Turkish garment industry has the potential and infrastructure to create and support global actors. The general conclusion for the thesis is that the global marketing with its theoretical frameworks and practical implications is the discipline that will enable Turkish firms to become global actors.