Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Muhammet Demirtaş
Danışman: AYKUT KENTLİ
Özet:MEKANİK ARAÇ PARK SİSTEMİ TASARIMINA AKSİYOMATİK TASARIM YAKLAŞIMI Otomobiller kullanılmaya başladığından bu yana, insanlar belirli bir alana daha fazla araç park edebilmeye olanak sağlayan teknik sistemler üzerinde düşünmektedirler. Önceleri klasik çok katlı otopark sistemleri geliştirilmiş, ancak bu sistemler giriş ve çıkış rampaları ve/veya araç asansörü, araç ile park yeri arasında koridor bulundurduğu için, daha iyi bir çözüm olan mekanik otopark sistemleri tasarlanmış ve bu sistemler dünya genelinde yaygın olmaya başlamıştır. Bu tez çalışmasında mevcut mekanik otopark sistemlerinden iki tanesi, 1990’lı yıllarda MIT’de Prof. Nam P. Suh tarafından geliştirilen ve tasarımcıların kötü tasarımlarda oluşan problemlerden kaçınmasını sağlayan aksiyomatik tasarım yöntemi ile incelenmiştir. Aksiyomatik tasarım prensipleri kullanılarak yeni bir mekanik otopark sistemi tasarlanmıştır. Aksiyomatik tasarımın bağımsızlık aksiyomu, zigzaglama ve ayrıştırma işlemleri etkin bir şekilde kullanılmış ve büyük sistemlerin aksiyomatik tasarım yaklaşımı ile tasarlanması işlemi için bir kılavuz oluşturulmuştur. Bağımsızlık aksiyomu uygulandığında, geliştirilen yeni sistemin aksiyomatik tasarımda olması gerektiği gibi ayrışık bir tasarım olduğu görülmüştür. Geliştirilen sistemin ana parçalarına ait statik analizler ANSYS’te yapılmış ve sonuçlar tez içerisinde verilmiştir. Bu tezin, aksiyomatik tasarım yaklaşımının mevcut sistemlerin incelenmesi ve yeni bir ürün geliştirilmesinde nasıl kullanıldığını gösteren güzel bir örnek olduğuna düşünülmektedir. ABSTRACT AN AXIOMATIC DESIGN APROACH TO MECHANICAL CAR PARKING SYSTEM DESIGN As long as there have been automobiles, people have been thinking about technical installations making it possible to park more vehicles in a given volume. Firstly, conventional multilevel parking structures have been developed. Since they include entry and exit ramps and/or car lifts, aisle space between vehicles and parking area, a better solution, mechanical car parking systems have been developed and they are becoming more and more common around the world. In this thesis, two of these mechanical car parking systems have been analyzed using axiomatic design approach which has been developed at Massachusetts Institute of Technology (MIT) by Prof. Nam P. Suh in 1990s and enables the designers to evade the problems occurred in poor design applications. Using axiomatic design principles, a new mechanical car parking system has been developed. Independence axiom, zigzagging and decomposition processes of axiomatic design approach have been used efficiently, and a guide to design large systems using axiomatic design approach has been created. Applying independence axiom, it has been seen that, developed system is an uncoupled design as it should be in axiomatic design. Static analyses of the main parts of the developed system have been performed in ANSYS and results have been given in this thesis. It is believed that this thesis is a good example to use axiomatic design approach to analyze an existing design and develop a new product.