Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Bekir Raşit Özuren
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Sigortacılık sektörü rakamların en fazla kullanıldığı sektörlerin başında gelmektedir. Hem sigorta primlerinin hesaplanmasında, hem de şirketlerin sonuçlarının incelenmesinde rakamlar ve istatistikler oldukça önemlidir. Üretim sektörlerinde sunulan malın maliyeti bellidir ve yüklemelerle satış rakamı belirlenebilir. Sigorta şirketlerinin ise sundukları hizmet bir poliçe metni içindeki verdikleri güvenceden ibarettir ve bunun karşılığında belirlenen primler tamamen şirketlerin geçmiş verileri ve gelecek beklentileri nasıl yorumladığı ile ilgilidir. Belirlenen primlerin poliçe süresi içinde gerçekleşecek hasarları karşılayamaması şirketlerin ciddi zararlara uğramaları sonucunu doğurmaktadır. Sigorta faaliyetleri ile ilgili primden, hasara, tahsilattan, yatırım gelirlerine, branş veya üretim kanalı detayından, ürün bazında sonuçlara kadar çok fazla sayıda rakam ve gösterge bulunmaktadır. Bu detayların hepsi farklı amaçlarla yapılacak değerlendirmeler için ayrı önem taşımakla beraber, üst düzey yöneticilerin bu kadar fazla detaya bakmalarının çok efektif ve çok da mümkün olmadığı açıktır. Bu yüzden şirketlerin faaliyetleri açısından hayati önem taşıyan göstergeleri belirleyip, öncelikle bu temel performans göstergeleri üzerinden sonuçları takip etmek genellikle tercih edilen bir çözüm olmaktadır. Seçilen temel performans göstergeleri şirketlerin özelliklerine ve o dönemdeki stratejilerine göre değişkenlik gösterebilmektedir. Bu çalışmada ilk olarak sigorta ile ilgili genel kavramlardan bahsedilmiştir. Devam eden bölümde sigorta sektöründe kullanılan göstergelere yer verildikten sonra seçilen temel performans göstergelerine göre hayat dışı sigorta sektörünün ve hayat dışı sigorta şirketlerinin değerlendirilmesi yapılmıştır. Devamında örnek bir puanlama modeli geliştirilerek, seçilen göstergelerin toplamında aldıkları puanlara göre şirketler sıralanmışlardır. Çalışmalarım süresince yönlendirmeleri ile devamlı destek veren danışman hocam Prof. Dr. Mehmet Emin Arat’a, ayrıca alfabetik sıra ile Ali Topraktepe, Belgin Sarıgöllü, Ebru Baydar Mercan, Ertan Tan, İlkin Göçmen, KasımYılmaz, Muhsin Varol, Sevil Eskicioğlu’nun hepsine, yaptıkları değerli katkılar için tek tek teşekkür ve şükranlarımı sunuyorum. Ayrıca manevi desteklerini her zaman hissettiğim aileme de sonsuz teşekkürlerimi iletiyorum. ABSTRACT Insurance sector is one of the sectors where figures are used most. Figures and statistics are very important in both calculation of the insurance premiums and analysis of the operational results of the insurance companies. In the manufacturing sector, the manufacturing cost of a product is precisely known and the sales price can be determined by making additions to the cost. In the insurance sector, on the other hand, the service provided by the insurance companies is the security given by them under a policy wording and the premium for this security is purely related with the past data at hand of the companies and with how they interpret the prospects for the future. If the premium charged by an insurer fails to pay any loss incurred during the policy term, the insurer will inevitably suffer from a serious loss. There are too many figures and indicators employed in relation with the insurance operations, from premiums to claims, collections, investment returns, details of business lines or distribution channels, operational results by products, etc. Although each of these details is important in itself for the analyses and assessments done to meet this or that need, it is obvious that it is not much useful and possible for the executives to look at such too many details. For this reason, to identify the indicators considered vitally important regarding the operations of the company and to follow the operational results by looking at such key performance indicators is usually the preferred solution. The selected key performance indicators vary according to the characteristics of each company and to its strategies then in effect. In this study, first the general insurance terms are dealt with. In the following section, the indicators used by the insurers are explained and the non-life insurance sector and the non-life insurance companies are assessed in view of the selected key performance indicators. In the final section, a sample scoring model is developed and the insurance companies are ranked according to the total score they got on the selected indicators. I would like to express my gratitude to Prof. Dr. Mehmet Emin Arat, my consultant master who has guided and supported me throughout the study, and, in alphabetical order, Mr. Ali Topraktepe, Ms. Belgin Sarıgöllü, Ms. Ebru Baydar Mercan, Mr. Ertan Tan, Miss İlkin Göçmen, Mr. Kasım Yılmaz, Mr. Muhsin Varol and Miss Sevil Eskicioğlu, for their invaluable contribution to this study. In addition, I owe many thanks to my family who have lovingly supported me at all times.