COVID-19 PANDEMİ YENİ NORMALLEŞME SÜRECİNDE İZOLE YAŞAM ve EV HANIMLARININ SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI: POPÜLER KÜLTÜR ÜZERİNDEN BİR ANALİZ


Yazgan A. M.

Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.1-16, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Popüler kültür sosyal sistemin pratiklerini, emtialarını ve inançlarını birleştiren bir olgudur. Altın kurala uyarak yaratılan ihtiyaçlar sayesinde insanlar devamlı haz peşinde koşmaktadır. Sosyal medya sayesinde anlık mutluluk yaşayan birey aslında kalabalıklar içindeki yalnızlıkları gidermeye çalışmaktadır. Bu araştırma ev hanımlarının Covid-19 pandemi döneminde izole yaşamda sosyal medyaya bağlılıklarını popüler kültür perspektifi üzerinden ölçmeyi hedeflemektedir. Bu araştırmanın örneklemi İstanbul ili Kadıköy ilçesi Caddebostan mahallesinde yaşayan 25-70 yaş arası evli, dul veya boşanmış çocuklu meslek sahibi olsun olmasın 50 ev hanımı veya emekli kadından oluşmaktadır. Evrene ulaşmada Caddebostan Muhtarlığından yardım alınmıştır. Etik kurul onay raporu akabinde resmi yazı ile izin alınmıştır. Evrenin davranışlarını ve düşüncelerini incelemeye yönelik ilişkisel tarama modelinde kota örnekleri ile araştırma yapılmıştır. Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Etik Kurulu raporundan sonra altı ay süreli devam etmiştir. Araştırma, kişisel bilgi formu ve sosyal medya bağımlılık yetişkin ölçeğinden oluşmaktadır. Uluslararası güvenirliğe sahip bulunan ölçek için güvenirlilik testi uygulamış ve ölçeği yetişkinler için 20 soruluk anket haline getirmiş olan Ahi Evran Üniversitesinde görevli Doç. Dr. Cengiz Şahin ve Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yağcı’dan izin alınmıştır. Bulgular ve tartışma bölümü sahadan elde edilen veriler sonucunda anket formunda yer alan sorular yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolar halinde özetlenmiştir. Araştırma deseni nicel araştırma üzerine yapılanmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.0 paket programında yapılmıştır.

Popular culture is a phenomenon that connects the practices, commodities and beliefs of the social system. People are constantly chasing pleasure due to the needs created by following the golden rule. The individual who experiences instant happiness on behalf of social media is actually trying to eliminate the loneliness in the crowd. This research aims to measure housewives' commitment to social media in isolated life during the Covid-19 pandemic period, from the perspective of popular culture. The sample of this research consists of 50 housewives or retired women between the ages of 25-70, who are married, widowed or divorced with children, living in the Caddebostan neighborhood of Kadıköy district in Istanbul. Assistance was received from the Caddebostan Headquarters in reaching the universe. Following the ethics committee approval report, permission was obtained in an official letter. In the relational screening model to examine the behaviors and thoughts of the universe, research was conducted with quota samples. The research continued for six months after the Marmara University Institute of Social Sciences Ethics Committee report. The research consists of a personal information form and a social media addiction adult scale. The Permission was obtained from the members of Ahi Evran University Assoc. Dr. Cengiz Şahin and Dr. Instructor Mustafa Yağcı who have reorganized the 20 question survey for the adults by applying the reliability test for the scale that has international security. In the findings and discussion section, as a result of the data obtained from the field, the questions in the questionnaire were summarized in tables by calculating their percentages and frequencies. The research design is based on quantitative research. The analysis of the data was made in the SPSS 22.0 package program.