Humanistic Perspective, cilt.2, sa.2, ss.68-80, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin karar verme özelliklerinin olumsuz değerlendirilme korkusu ve başarı
yönelimleri bağlamında incelenmesidir. Bu araştırmada belirlenen değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koymak
amaçlandığı için ilişkisel tarama metodu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında İstanbul ilinin farklı liselerinde okuyan 174’ü kız, 161’i erkek olmak üzere toplam 335 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Kişisel bilgi formu”, “Karar verme ölçeği”, “Olumsuz değerlendirilme
korkusu ölçeği” ve “Başarı yönelimi ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre lise öğrencilerinin
karar verme alt boyut puanları ile olumsuz değerlendirilme korkusu puanları arasında anlamlı ilişkiler olduğu
görülmüştür. Ancak başarı yönelimi ile umursamazlık, panik ve sorumluluktan kaçma puanları arasında anlamlı
ilişkiler bulunmamaktadır. Ayrıca olumsuz değerlendirilme korkusunun karar vermenin tüm alt boyutlarında
anlamlı bir yordayıcı değişken olduğu görülmüş ancak başarı yöneliminin sadece karar vermede öz saygı ve ihtiyatlı
seçicilik puanlarında anlamlı bir yordayıcı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bu bulgular benzer çalışma sonuçları
ve alan yazını ile tartışılmış ve hem uygulayıcılara hem de araştırmacılara yönelik çeşitli öneriler getirilmiştir.