cilt.1, sa.1, ss.104-128, 2018 (Hakemli Dergi)
1980 sonrası devletin ekonomik olarak küçültülmesine yönelik yaklaşımlar, koşullu mali yükümlülüklerin doğması sonucunu doğurmuştur. Koşullu mali yükümlükler en önemli mali risk kaynaklarıdır. Koşullu mali yükümlülükler, gelecekte belirli şartlar gerçekleşmedikçe ortaya çıkmayan yükümlülüklerdir. Bu nedenle, belirli bir tarih itibarıyla kararlaştırılan ve sabitlenen koşulsuz yükümlülüklerden farklıdırlar. Koşullu mali yükümlülükleri, açık ve örtük yükümlülükler olarak ayırabiliriz.
Açık koşullu yükümlülükler, belirli bir yasa veya sözleşmeyle belirlenen yükümlülüklerdir. Örtük koşullu yükümlülükler ise, kanun veya sözleşme ile belirli olmayan, ancak toplumsal beklentiler, politik baskılar ve devletin toplum üzerinde oynadığı genel rolünü temel alan, etik kaygılar ile şekillenen sorumlulukları içerir. Gelişmekte olan ülkelerde, koşullu mali yükümlülükler, özellikle istikrarsızlık dönemlerinde, bütçe dengeleri üzerinde ciddi riskler oluşturabilir ve kamu borçlanma düzeyini arttırabilirler.
In the post-1980 period, the approaches to the reduction of the public budget led to the emergence of contingent fiscal liabilities. Contingent fiscal liabilities are the most important sources of fiscal risk. Contingent fiscal liabilities are obligations that do not arise unless particular discrete events occur in future. As such, they differ from direct liabilities where the settlement date is fixed at the time when the nominal obligation is set. We can distinguish contingent fiscal liabilities as such explicit and implicit contingent liabilities, whereby the former entail obligations which have been set by a particular law or contract; whereas the latter involve a moral obligation or expected responsibility of the government which is not established by law or contract but is based on public expectations, political pressures, and the overall role of the state as society understands it. In developing countries, conditional financial obligations, especially in periods of instability, may pose serious risks to budget balances and increase the level of public borrowing.