Tıp Eğitimi Dünyası, sa.34, ss.27-36, 2012 (Hakemli Dergi)
Giriş: Ekiple birlikte öğrenme işbirliği ile öğrenme,
öğrenme için değerlendirme veya geribildirim, karşılıklı
öğretim, tüm sınıfta etkileşimli öğretim, içeriğe bağlı
karar verme ve görsel ve çizimle organize sunum
becerilerini geliştirme gibi olanaklar sağlar.
Amaç: Çalışmada, Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi
(MÜTF) birinci sınıfta bir ders grubunda uygulanan iki
ayrı öğrenme yönteminin sınav başarısına ve öğrenci geri
bildirimlerine yansımalarının değerlendirilmesi
amaçlanmıştır.
Yöntem: MÜTF 1. Sınıfta toplam yedi saatlik sağlığın
sosyo-ekonomik ve kültürel bileşenleri ders
grubunda2010–11 Eğitim-Öğretim Yılında, sınıfın
yarısında küçük gruplarda olguya dayalı öğrenme
yönteminin uygulanması sürdürülürken, diğer yarısında
büyük grupta ekiple öğrenmeye dayalı yöntem
uygulanmıştır. Araştırmada farklı yöntem ders grubu
sınav başarıları ve öğrencilerin öğrenme deneyimlerine
yönelik kazanımları açısından karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Ekiple öğrenmeye dayalı gruptaki öğrencilerle
(89) olguya dayalı öğrenme gruplarındaki öğrenciler (84)
arasında ders grubu sınav başarıları açısından anlamlı
fark yoktur (p>0.05). Her iki yöntemin öğrenci
değerlendirmeleri incelendiğinde; ekiple birlikte öğrenme
yöntemi uygulanan öğrenciler, grubundaki kişilerin
çoğunun tartışmalara katıldığını ve grubundaki üyelerin
çoğunun kendi düşüncelerine saygı gösterdiğini
belirtirken (p<0.05), olguya dayalı küçük grup öğrenme
yöntemi uygulanan gruptaki öğrenciler grupla birlikte
öğrenmenin tek başına çalışarak öğrenmekten daha
yararlı olduğunu, grup tartışmalarının problem çözme
becerilerini geliştirdiğini ve grupla birlikte öğrenmenin
bu dersteki başarısını artırdığını ifade etmiştir(p<0.05).
Olguya dayalı küçük gruplardaki öğrenciler ders grubunu
ekiple birlikte öğrenen gruptaki öğrencilere oranla amfi
derslerinden daha etkin bir öğrenme yöntemi sunduğunu
belirtmiştir (p<0.05).
Sonuç: Ekiple birlikte öğrenme yöntemi ekip içi tartışma
ve ekipler arası rekabet yoluyla öğrenmeyi güdülemiş,
grup içi rollerin gelişimine katkı sağlamıştır. Ekiple
birlikte öğrenme yöntemi kalabalık öğrenci gruplarında,
iki ya da üç eğiticinin kolaylaştırıcılığında
uygulanabilecek etkili bir öğrenci merkezli öğrenme
yöntemidir.