İletişim Çalışmaları Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.231-262, 2023 (Hakemli Dergi)
Göç, göçmenlik ve mülteciliğin günümüzün en temel insani sorunları haline geldiği dünyamızda insanlığın zaman zaman çeşitli imtihanlardan
geçtiği bir döneme tanık olmaktayız. Savaşlar, doğal afetler gibi çeşitli
nedenlerle yerlerinden olan ve yurtsuzlaşan bireyler ya da kitleler yaşam
alanlarını terk ederek farklı coğrafyalara doğru yol almak durumunda kalmaktadır. Zorunlu göçler nedeniyle farklı kimlik ve kültürlerden insanlar
aynı mekanlarda karşılaşmakta ve bu karşılaşmalar toplumsal yapının çok
kültürlülük özelliği kazanmasını sağlamakta, ötekinin ve ötekiliğin ortaya
çıkmasına neden olmaktadır. Bu karşılaşmalar ayrıca toplumların kültürel
farklılıklarından kaynaklanan çeşitli sorunlar ile karşı karşıya kalmasına
ve aralarında kültürel çatışmaların yaşanmasına neden olmaktadır. Bu
noktada günümüz dünyasının kaçınılmaz olgularından olan göçler neticesinde toplumlar birbirleri ile karşılaşma ve dahası iç içe geçme durumunu
tecrübe eder noktaya gelmektedir. Çalışmanın temel amacı çok kültürlülük
gibi toplumsal ve kültürel bir olgunun sinemaya nasıl yansıdığını ortaya
koymaktır. Çalışmada aynı toplum içerisinde farklılıkları bir arada tutan dinamiklerin neler olduğu sorusu üzerinden eşitlik ve farklılıklarımız ile
yaşama pratiğinin sinemaya nasıl yansıdığı ele alınmıştır. Nitel bir araştırma özelliği gösteren çalışmada örneklem olarak seçilen Mandariinid
(Mandalina Bahçesi, 2013) filminin içeriği sosyolojik analiz yöntemi kullanılarak incelenecektir.
In our contemporary world, where immigration and the states of being
immigrant and refugee have become the most fundamental humanitarian
problems of our time, we are witnessing a period in which humanity is subjected to various tests from time to time. Individuals or masses who have
been displaced and deterritorialized due to various reasons such as wars
and natural disasters have to leave their homelands and move to different
geographies. Due to forced migration, people from different cultures with
their various identities meet in the same places, and these encounters enable the social structure to gain multiculturalism and cause the emergence
of the other and otherness. These encounters also cause societies to face
various problems arising from their cultural differences and to experience
cultural conflicts between them. At this point, as a result of migration, which is one of the inevitable phenomena of today’s world, societies come to
the point where they experience encounters with each other and, moreover,
interpenetration. The main purpose of the study is to reveal how a social
and cultural phenomenon such as multiculturalism is reflected in cinema.
In the study, it is discussed how the practice of living together with our
equality and differences is reflected in the cinema through the question of
what are the dynamics that hold the differences together in the same society. The content of the movie Mandariinid (Tangerines, 2013) selected
as a sample in the study, which has a qualitative research design, will be examined using the sociological analysis method.