Le concept de « pédagogie universitaire » selon les étudiants de Licence en Didactique du Français Langue Étrangère


Creative Commons License

Ertek B.

The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, cilt.6, sa.1, ss.49-65, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Üniversite öğrencilerinin mesleklerinde daha başarılı olmalarının amaçlandığı “üniversite pedagojisi” kavramı ve didaktik sorunsalı, bu soruna dikkat çeken birçok araştırmaya konu olmuştur (Mucchielli, 1998, Romainville, 2004, Duguet ve Morlaix, 2012, Younès, 2015, vb.). Bu sebeple bu konu, Eğitim Fakültelerinde yer alan Fransızca Öğretmenliği bölümündeki öğretmen adaylarının eğitim süreçlerinin daha verimli bir sürece evrilebilmesi için genişletilmek ve analiz edilmek istenmiştir. Bu araştırmada, İstanbul’da bulunan bir üniversitede Fransız Dili Eğitimi Ana Bilim Dalında lisans düzeyinde öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin üniversite pedagojisi kavramı hakkındaki düşünceleri ve ilgili bölümün öğretim elemanları ile olan öğretmen-öğrenci ilişkileri irdelenmeye çalışılmıştır. Söz konusu çalışmada öğrencilerin lisans programında aldıkları dersler hakkındaki görüşlerinin ve bu süreçte karşılaştıkları zorlukların tespit edilmesi hedeflenmiştir. Elde edilen sonuçlar öğrencilerin dersin işleniş sürecinden mükemmel (% 50) ve orta derecede (% 50) hoşnut olduğunu göstermektedir. Öğretim elemanlarının derste anlattıkları konuları iyi bir şekilde bildikleri (% 70), kendileri tarafından kullanılan dilin ise olması gerekenden fazla teorik olduğu konusunda görüş birliği içindedirler. Ayrıca, öğretmen adayları ders içeriğinin bazen zor olduğunu belirtirken (% 28), derslerde verilen soyut içerikli kavramların öğrenmeyi güçleştirdiğinin de altını çizmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarınca programdaki derslerin, teoriden çok daha fazla öğretmenlik mesleğinin pratiğine odaklanmış olması gerektiği belirtilmiş; öğrenci-öğretim elemanı etkileşimine ve fikir alışverişine yönelik bir öğretim modelinin kendileri için daha uygun olabileceği vurgulanmışlardır. Bununla birlikte öğretim elemanlarının talep ettiği çalışmaların ise bazen çok önemli olduğu da belirtilmiştir (% 22). Bu çalışma ilgilileri üniversite pedagojisi, öğretilen derslerin zorlukları ve öğrencilerin mesleğe ayırdığı bu kadar çok sözlü uygulamanın önemi üzerine derin bir eleştirel düşünceye davet etmektedir.

Le concept de « pédagogie universitaire » et la question de la didactique ont fait l’objet de nombreuses recherches (Mucchielli, 1998 ; Romainville, 2004 ; Duguet & Morlaix, 2012 ; Younès, 2015 ; etc.) qui montrent une demande forte de soutien de la part des étudiants à l’université pour favoriser leur réussite dans leur métier. Ainsi, nous avons souhaité élargir et transposer ce sujet d’étude au sein même d’un département de pédagogie pour la formation de futurs professeurs de français pour un changement en faveur d’un processus éducatif plus efficace pour ces-derniers. Dans cette recherche, il a été tenté d’étudier l’opinion des futurs enseignants qui poursuivent une Licence de Didactique du Français Langue Étrangère dans une université à Istanbul sur le concept de « pédagogie universitaire » et les relations qu’ils entretiennent avec les enseignants du département en question. Dans cette étude, il s’agit de comprendre l’opinion des étudiants sur les enseignements qui figurent dans le programme de licence et les difficultés rencontrées. Les résultats obtenus montrent que l’ambiance de travail pendant les cours est parfaitement (50%) et moyennement (50%) agréable pour eux. Ils pensent que les enseignants maîtrisent parfaitement les cours qu’ils dispensent (70%), que le langage utilisé par ces-derniers est suffisamment théorique à l’unanimité. Toutefois, les étudiants ont signalé que le contenu des cours est parfois difficile (28%), les enseignements dispensés relèvent de contenu abstrait rendant ainsi l’apprentissage complexe pour eux. D'après les futurs enseignants qui ont participé à l’étude, il est préférable que les enseignements au programme soient davantage ciblés sur la pratique du métier d’enseignant plutôt que sur la théorie et serait pertinent d’opter pour un mode d’enseignement davantage tourné vers l’interaction et l’échange. A cela s’ajoute l’idée que les travaux demandés par les enseignants sont parfois trop importants (22%). Cette étude invite le public cible à une réflexion critique profonde sur la question de la pédagogie universitaire, les difficultés des enseignements dispensés et l’importance de la pratique orale tant demandée par les étudiants en privilégiant la formation à leur métier.