OKUL ÇAĞI DÖNEMİNDEKİ SEREBRAL PALSİ’Lİ ÇOCUKLARDA GÖRSEL-MOTOR ALGI ETKİLENİMİ


Oğuz S., Duman Özkan T., Civelek M., Yıldız Özer A., Polat M. G.

Gazi Journal of Health Sciences, sa.7, ss.19-23, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Serebral Palsi’li (SP) çocuklarda görsel bellek ve görsel algıdaki bozuklukların seviyesi beyindeki fonksiyonel bozuklukların seviyesine bağlıdır. Bu çocuklarda herhangi bir görme bozukluğu olsun ya da olmasın beyindeki fonksiyon bozuklukları görsel algılamada da bozulmaya neden olmaktadır. Çalışmamızın amacı, SP’li çocuklarda görsel-motor algı etkilenimini Bender Gestalt Görsel Motor Algılama Testi (BGGMAT) ile değerlendirmekti. Çalışmaya 5-11 yaş arası 30 sağlıklı, 30 SP’li çocuk dahil edildi. Değerlendirme BGGMAT ile yapıldı. İstatiksel analiz için IBM SPSS programı kullanıldı. Tanımlayıcı analizler nominal değişkenler için frekans tabloları; normal dağılmayan ve ordinal değişkenler için ortanca ve minimum- maksimum değerler kullanılarak verildi. Gruplar arası farklılığın belirlenmesinde nominal değişkenler için Ki-kare Testi, normal dağılmayan değişkenlerde MannWhitney U testi, grup içi değişkenler arası farklılığın belirlenmesinde ise Wilcoxon Testi kullanıldı. Yapılan değerlendirme sonucunda iki grup arasında persantil oranları bakımından anlamlı ölçüde fark saptanırken (p<0,05); hata puanı ve zekâ yaşları arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0,05). SP’li bireylerde BGGMAT hata puanları, persantil oranları ve zekâ yaşları yaşa, cinsiyete ve alınan fizyoterapi süresine göre incelendiğinde, yaşa ve fizyoterapi süresine göre anlamlı fark olduğu gözlemlenirken (p<0,05); cinsiyetler arasında bir fark gözlenmedi (p>0,05). BGGMAT’e göre SP’li çocuklarda görsel-motor algının etkilendiği saptandı. Bu problemin rehabilitasyon sürecine olumsuz etkileri olabileceğinden SP’li çocuklarda rutin uygulamalara görselmotor algı değerlendirmesinin de eklenmesi gerektiğini düşünmekteyiz.

The level of visual memory and visual perception disorders in children with cerebral palsy (CP) depends on the level of functional disorders in the brain. In these children, whether or not they have any visual impairment, dysfunctions in the brain cause deterioration in visual perception. The aim of our study was to evaluate the visualmotor perception influence in children with CP using the Bender Gestalt Visual Motor Perception Test (BGGMAT). 30 healthy children aged 5-11 years and 30 children with CP were included in the study. BGGMAT was used for evaluation. IBM SPSS program was used for statistical analysis. Descriptive analyzes frequency tables for nominal variables; median and minimum-maximum values for non-normally distributed and ordinal variables. The chi-square test was used to determine the difference between groups, the Mann-Whitney U test was used for non-normally distributed variables, and the Wilcoxon Test was used to determine the difference between within-group variables. As a result of the evaluation, a significant difference was found between the two groups in terms of percentile ratios (p<0.05); There was no statistically significant difference between error scores and intelligence ages (p>0.05). When the BGGMAT error scores, percentiles and intelligence ages of individuals with CP were analyzed according to age, gender and physiotherapy duration, it was observed that there was a significant difference according to age and physiotherapy duration (p<0.05); no difference was observed between the genders (p>0.05). It was determined that visual-motor perception was affected in children with CP according to BGGMAT. Since this problem may have negative effects on the rehabilitation process, we think that visual-motor perception assessment should be added to routine practices in children with CP.