EĞİTİMDE ENTEGRASYON MÜCADELESİ: GÖÇMEN ÖĞRENCİLERİN DİL EĞİTİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ


Arslan Ş., Kösedağ A. İ. K., Öztürk B., Çalışkan Ç. F., Yılmaz Virlan A.

4. ULUSAL BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 16 Temmuz - 17 Ağustos 2024, ss.2-3

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2-3
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda meydana gelen savaşlar, siyasal bozulmalar ve olumsuz yaşam koşulları gibi nedenlerden ötürü zorla göç etme vakalarında kayda değer bir yükseliş görülmektedir. Bu sayının 2023 yılı itibariyle 117 milyonu bulmuş olması bu küresel krizin büyüklüğünü gözler önüne sermiştir. Nitekim en kalabalık göç nüfusuna sahip olan bölgelerden biri olan Avrupa’da büyük kitlelerin hayata entegrasyonu büyük önem arz etmektedir. Entegrasyonun kilit unsuru olan eğitimde, ülkeler tarafından farklı uygulamalar benimsenmiştir. Bu yönden çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. İlki, genel entegrasyon uygulamaları ve bunların yansımalarını araştırmaktır. İkincisi, misafir ülkelerde “lingua franca” yani ortak dil olan İngilizcenin üçüncü dil olarak öğrenim ve öğretiminde yaşanan zorlukları ortaya koymaktır. Bu bağlamda öncelikle Türkiye de dahil olmak üzere çeşitli Avrupa ülkelerinin yerinden edilmiş öğrencileri eğitim sistemlerine hangi yöntemlerle dahil ettikleri incelenmiş, sonrasında ise özel olarak İngilizce dili eğitiminde karşılaşılan problemler irdelenmiştir. Derleme sonucunda, birçok Avrupa ülkesinde öğrencilerin sisteme dahil edilme süreçlerinde gecikmelerin yaşandığı, öğrencilerin büyük bir kısmının hazırlık sınıflarına rağmen dil becerileri zayıf olarak eğitime dahil oldukları, farklı eğitim tekniklerine alışmakta zorlandıkları, travmalarının eğitim süreçlerini yoğun olarak etkilediği, ayrımcılığa maruz kaldıkları, ailelerinin diğer ailelere kıyasla yeterince eğitim süreçlerine dahil olmadıkları ve bu anlamda deneyimli öğretmen açığı olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde üçüncü dil olarak İngilizce eğitimi sırasında da ders dilinin öğrencilerin yetkin olmadığı ikinci dilleri olduğu, materyallerin onların istek ve ihtiyaçlarına uygun olmadığı, öğrencilerin bu yüzden yönergeleri anlamakta zorluk çektikleri, öğretmenlerin ise çokkültürlülük farkındalıklarının istenen seviyede olmadığı ve öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik ek materyal hazırlamanın iyi oluşlarını etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Halihazırdaki anlaşmazlıkların çözülme ihtimalinin yakın gelecekte gün geçtikçe azaldığı hesaba katılırsa, entegrasyon sırasında tecrübe edilen problemlerin analiz edilmesi ve gelecekte gerçekleşmesi muhtemel yeni göç vakalarına karşı temel insan haklarından biri olan eğitim hakkının öğrencilere en üst düzeyde sağlanabilmesi için gerekli adımların atılması büyük bir önem teşkil ettiğinden bu adımlara yönelik çözüm önerileri sunulmuştur.