VI. Üretim Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 22 - 23 Eylül 2006, ss.355-364
Kalite sorunları, temelde bir
değişkenlik sorunudur. Bilindiği gibi hiçbir iki mamul veya özellik birbirinin
aynı olamaz. Aradaki farklar çok büyük olabilir, ölçülemeyecek kadar küçük
olabilir, fakat mutlaka bir fark vardır.
Değişkenliğin iki nedeni
olabilir; genel (rastlantısal) ve/veya özel nedenler. Özel nedenler, tamamen
özel koşullarda meydana gelen ve düzeltilebilir nitelikteki nedenlerdir. Düzeltilemediği
halde, dengesiz veya kararsız bir proses söz konusudur. Değişkenliğin nedenlerinin
araştırılması prosesin kontrol altına alınması için gereklidir. Kaliteyi yükseltmek
için değişkenliğin azaltılması ve kabul edilebilir sınırlar içinde tutulması
gerekir. Bir prosesin kontrol altında tutulmasıyla prosesin yeteneği
tanımlanabilir hale gelir. Ancak kontrol altındaki bir prosesin performansı
hakkında ileriye dönük olarak tahmin yapılabilir.
Ön kontrol hataya sebep olabilecek değişiklikleri ve
prosesin durumunu tespit etmek için kullanılan ve çalışanın kendi prosesini
doğrudan kontrol imkanı veren bir istatistiksel tekniktir. Ön kontrol
spesifikasyon limitleri arasında bir prosesi merkezleyerek başlar ve
değişiklikleri tespit eder. Bu teknik, istatistiksel olarak önemli proses
parametrelerindeki değişiklikleri tespit etmek için tasarlanmış geleneksel
kontrol kartlarıyla yapılan istatistiksel proses kontrolünden farklıdır. Ön kontrol
grafiksel işaretlemeleri ve hesaplamaları şart koşmaz. Burada sadece verilen
kontrol bilgilerinin üç parçasına ihtiyaç vardır. Bu çalışmada tek taraflı
toleransa sahip ürünlerin ön kontrol uygulaması gerçekleştirilmiştir.